سیم و کابل

۷ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۷
تیر
سیم های جامد و رشته ای استفاده مکرر در تجهیزات الکتریکی مانند مجموعه های کابل و مهار سیم را می بینند. سیم های جامد از یک هسته جامد تشکیل شده اند ، در حالی که سیم های رشته ای از چندین سیم نازک تر که به یک بسته بسته می شوند تشکیل شده است. هر یک از آنها دارای مزایای مشخصی هستند ، بسته به جزئیات خاص پروژه ، انتخاب صحیح برای یک برنامه کاربردی دارند.
شرکت سیم و کابل زیتون انواع سیم های افشان و مفتول را با بالاترین کیفیت عرضه می کند. شما می توانید برای خرید انواع سیم ارت مفتولی، سیم ارت نیمه افشان و آگاهی از قیمت سیم افشان به سایت این فروشگاه مراجعه کنید.
برخی از عواملی که ممکن است در انتخاب رشته سیم در مقابل سیم جامد تأثیر بگذارد عبارتند از:
 
بار آمپر
مورد استفاده کنید
هزینه ها
نوع فلزی
سیم سنج
یادگیری بیشتر در مورد تفاوت بین دو نوع سیم ، تعیین بهترین انتخاب برای نیازهای شما را آسان می کند. اطلاعات زیر باید به اطلاع روند انتخاب کمک کند.
 
سیم رشته ای چیست؟
این سیمهای باریک و دسته ای با مواد غیر رسانا فشرده شده و عایق بندی می شوند. سیم رشته ای انعطاف پذیرتر است و آن را برای اتصال اجزای الکترونیکی در فضاهای تنگ و یا چرخاندن و خم شدن متناسب با هندسه های پیچیده ایده آل می کند. سیم رشته ای انعطاف پذیرتر و انعطاف پذیرتر از سیم جامد است و شکاف و قطع نخواهد شد. این اغلب برای برنامه های داخلی مانند دستگاه های الکترونیکی ، صفحه مدار ، و سیم بلندگو استفاده می شود.
 
سیم جامد چیست؟
سیم هسته فلزی جامد محصول ضخیم تر و سنگین تری نسبت به سیم رشته ای است. برای استفاده در فضای باز که به دوام بیشتر و جریان بالاتر نیاز است ایده آل است. این سیم ناهموار و کم هزینه در برابر آب و هوا ، شرایط شدید محیطی و حرکت مکرر مقاوم است. این روش اغلب برای حمل جریان های بالا در سراسر زیرساخت های ساختمان ، کنترل وسایل نقلیه و کاربردهای مختلف در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد.
تفاوت های اساسی سیم افشان با سیم مفتول
مقایسه سیم رشته ای و سیم جامد شامل بررسی مزایا و معایب دو نوع سیم بسیار متفاوت است. مقایسه بر اساس چگونگی ارتباط ویژگی های خاص سیم با استفاده مورد انتظار آنها و نیازهای پروژه ، باعث کاهش انتخاب می شود. ابتدا باید الزامات برنامه خود را برای مقاومت در برابر آب و هوا ، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر تقسیم یا قطع آن تعیین کنید. سپس ، سیمی را انتخاب کنید که بیشترین نیاز را داشته باشد.
 
برخی از تفاوت های اساسی سیم مسی رشته ای و جامد شامل:
 
رشته در مقابل ظرفیت جریان سیم جامد. سیم جامد ضخیم تر است ، که به معنی سطح کمتری برای اتلاف است. سیمهای نازک سیم مفتول حاوی شکاف های هوا و سطح بیشتر با رشته های جداگانه هستند و به معنی پراکندگی بیشتر است. هنگام انتخاب بین سیم جامد یا رشته ای برای سیم کشی خانه ، سیم جامد ظرفیت جریان بالاتری را ارائه می دهد.
مسیریابی سیم های رشته ای قابلیت انعطاف پذیری و انعطاف پذیری بالاتری دارند و مسیر آنها را نسبت به سیم های جامد راحت تر می کند.
انعطاف پذیری سیم های رشته ای انعطاف پذیرتر هستند و می توانند لرزش و انعطاف پذیری بیشتری را بدون شکستن حفظ کنند. سیم های جامد ممکن است در کاربردهایی که دارای حرکت یا ارتعاشات قابل توجهی هستند ، به جای سیم های رشته ای به تعویض مکرر نیاز داشته باشند.
هزینه. هزینه های تولید سیم جامد بسیار کمتر از سیم رشته ای است که باعث می شود سیم جامد گزینه مناسب تری باشد.
سهولت ساخت. ماهیت تک هسته سیم جامد ساخت آن را بسیار ساده تر می کند. سیم های رشته ای برای چرخاندن سیم های نازک تر به هم ، به فرآیندهای ساخت پیچیده تری نیاز دارند.
مسافت برای اجرای طولانی تر ، سیم های جامد گزینه بهتری هستند زیرا اتلاف جریان کمتری دارند. سیم های رشته ای در فواصل کوتاه تر عملکرد خوبی خواهند داشت.
برتری وقتی صحبت از سیم پیچیده در مقابل سیم جامد می شود ، انتخاب روشنی وجود ندارد. هر گزینه مزایای مشخصی را در شرایط خاص ارائه می دهد.
راه حل های سیم از سیم و کابل الکترونیکی تلفیقی
سیم و کابل الکترونیکی تلفیقی بیش از 100 سال است که پیشرو در تولید سیم الکترونیکی استاندارد و سفارشی با کیفیت بالا ، مونتاژهای کابل قالب دار ، مهار سیم کشی ، کابل و سیمهای منبع تغذیه است. طول عمر ما به دلیل انعطاف پذیری ، سازگاری و تعهد ما برای بهبود مستمر فرآیندها و محصولات است. بسیاری از گواهینامه های صنعت ما گواهی بر تعهد ما به کیفیت و نوآوری هستند ، از جمله:
 
ایزو 9001
RoHS
مارک CE
NEC
UL
CSA
VDE
LF
 
  • طراحی سایت طراحی سایت
۲۱
تیر

شاید برایتان سوالی پیش بیاید که سیم ارت چیست ؟ هدف استفاده از سیم‌های ارت چیست؟ انواع سیم‌های ارت کدام اند؟ و کلی سوال دیگر که ما در این مطلب می‌خواهیم به آن‌ها پاسخ دهیم. سیم ارت را برای افزایش ایمنی و محافظت مورد استفاده خود قرار دهند. مادامی که وسیله‌های الکتریکی را می‌خواهید نصب و راه اندازی کنید، رعایت کردن نکات ایمنی بسیار مهم و ضروری می‌باشد. لازم است که بدانید در برخی از دستگاه‌ها الکترونیکی مانند لباسشویی یا یخچال ممکن است که برق با جریان بسیار کم برگردد به صورتی که با دست زدن به آن ممکن است که دچار لرزش بسیار خفیفی می‌شوید برای این که به این مسئله دچار نشوید و جریان برق از وسیله خارج شود و البته بهترین راه برگرداندن آن به زمین است، از سیم‌های ارت استفاده می‌کنند.

در ادامه درباره انواع سیم ارت، سیم ارت روکش دار و سیم ارت افشان صحبت می کنیم.

سیم ارت چیست؟

یک سیم اضافه در مدارات الکتریکی به نام سیم ارت وجود دارد که به آن اتصال به زمین هم می‌گویند. معمولا از سیم‌های ارت برای افزایش ایمنی و محافظت استفاده می‌نمایند. سیم‌های ارت معمولا از خروجی وسیله‌های الکتریکی برای تخلیه جریان برق به زمین متصل می‌شود. اگر بخواهیم که یک تعریف ساده‌تر از سیم ارت داشته باشیم باید اشاره کنیم که به یک رسانای فلزی که موجب می‌شود جریان نشتی حاصل از تجهیزات الکتریکی را به زمین منتقل کند و در نهایت از برق گرفتگی جلوگیری می‌نماید. سیم ارت دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاصی می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان ابعاد و جنس مختلف را نام برد. سیم‌های ارت را می‌توانید با دو متریال آلومینیوم و مسی مشاهده نمایید که هر کدام را با توجه به کاربردهایشان مورد استفاده قرار دهید.

اما گفتنی است که ابعاد سیم‌های ارت با توجه به میزان مقاومت‌های ظاهری، دما، تنش‌های مکانیکی هادی، افت ولتاژ، تنش‌های الکترومکانیکی و … مشخص می‌شود. در صنایع متفاوت مثلا صنایع قدرتی سیم‌های ارت بسیار مهم است به این علت که جریان الکتریکی قدرتمند، پرخطرتر از ولتاژها و جریان‌های معمولی شهری می‌باشند. برای برقراری ایمنی فوق العاده در بخش صنایع ساختمان‌های مسکونی و محیط‌های تجاری و … روش استفاده از سیم اتصال به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بدانید که در برخی از کشورهای پیشرفته جهان سیم ارت به عنوان یکی از الزامات و حتی استانداردهای سیم برق کشی مسکونی و شهری به شمار می‌رود.

نکات استفاده از سیم ارت

زمانی که از سیم ارت استفاده می‌کنید حتما باید نکاتی را رعایت نمایید که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1 . زمانی که به هر علتی عایق سیم ارت در دستگاه الکتریکی شما آسیب دیده باشد اگر که سیم با بدنه فلزی دستگاه برخورد نماید باعث برق گرفتگی و یا حتی آتش سوزی می‌شود. به هیچ عنوان دستگاه را لمس نکنید.

2 . اگر که مطمئن نیستید دستگاه شما سیم‌های ارت را دارند از متخصصان درخواست نمایید که سیستم شما را بررسی کند و اصلا توصیه نمی‌شود که خودتان این کار را انجام دهید.

3 . باید اشاره کنیم خیلی وقت‌ها سیم ارت و نول را یکی می‌خوانند در صورتی که این دو سیم کاربردهای بسیار متفاوتی را دارند و شباهتی که دارند عدم وجود الکتریسیته در هر دو سیم می‌باشد. اما کاربرد سیم نول در مدار بر قراری ارتباط منفی در کنار ارتباط مثبت است که سیم فاز ایجاد می‌نماید و باید بدانید که به هیچ عنوان نقش حفاظتی ندارند.

سیم اتصال به زمین

لازم است بدانید که در صنعت برق به سیم ارت، سیم اتصال به زمین هم می‌گویند که نقش حفاظتی دارد و موجب جلوگیری از برق گرفتگی خواهد شد. برخی اوقات احتمال دارد که در مدارات الکتریکی نشتی به وجود بیاید علت این نشتی ممکن است که اجسام رسانا به بیرون از سطح وسیله‌های الکتریکی منتقل شود و در نهایت موجب می‌شود که جریان الکتریسیته به بدنه فلزی دستگاه برسد. سیم‌های ارت یک طرفش به دستگاه الکترونیکی وصل می‌شود و طرف دیگر آن به چاه ارت و یا لوله کشی خانه متصل می‌شود اما برای عملکرد بهتر آن توصیه می‌کنیم که از سیستم چاه ارت استفاده نمایید. گفتنی است که همه وسایل الکتریکی و الکترونیکی به سیم اتصال به زمین احتیاج دارند.

بهتر است بدانید که سیم اتصال برای دفع کردن جریان برق داخل ساختمان می‌باشد اما برای دفع کردن صاعقه کاربردی ندارد چرا که باید برای دفع صاعقه از چاه ارت استفاده کرد به طوری که در بالاترین نقطه ساختمان صفحات فلزی بزرگی را نصب می‌نمایند و با سیم کشی قوی و یک فلز رسانای قوی آن را به چاه ارت متصل می‌نمایند. با انجام این کار کل ساختمان و افراد در مقابل صاعقه محافظت می‌شوند. سیستم اتصال به زمین یا ارت انواعی دارد که در ادامه آن‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سیستم اتصال زمین ایمنی

در حقیقت متصل کردن نیرو به زمین در جهت تثبیت نقطه خنثی ترانسفورماتور و ژنراتور و کارکرد صحیح تجهیزات انجام می‌شود را اتصال زمین ایمنی می‌نامند.

سیستم اتصال به زمین حفاظت سیستم

اتصال زمین حفاظتی به اتصال بدنه فلزی تجهیزات الکتریکی که اغلب مدار ارتباط الکتریکی ندارند معمولا در جهت جلوگیری از جریان برق انجام می‌شود.

سیستم اتصال زمین عملیاتی

اتصال وسیله‌های الکترونیکی سیستم‌های جریان ضعیف به زمین در جهت عملکرد مطمئن و صحیح تجهیزات این سیستم صورت می‌گیرد را اتصال زمین عملیاتی می‌گویند. البته زمانی که می‌گوییم دستگاه‌های الکترونیکی سیستم‌های جریان ضعیف منظورمان مرکز تلفن، مخابرات، مرکز داده، مرکز کامپیوتر، مخابرات و … می‌باشد. باید بدانید که این سیستم در نهایت به ترمینال اصلی اتصال زمین ساختمان وصل و هم بندی می‌شود.

سیستم اتصال زمین صاعقه گیر

این سیستم در بالاترین نقطه ساختمان نصب می‌شود. که موجب می‌شود صاعقه را به طرف خود بکشد.

دلیل استفاده از سیم ارت چیست؟

استفاده از سیم ارت دلایل متفاوتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تثبیت سطح ولتاژ، محافظت در برابر اضافه بار الکتریکی، زمین بهترین رسانا می‌باشد، جلوگیری از وقوع حادثه، آسیب و مرگ اشاره کرد.

انواع سیم ارت

برخی از انواع سیم‌های ارت عبارت‌اند از سیم ارت خشک یا مفتولی، سیم ارت روکش دار، سیم ارت افشان و نیمه افشان می‌باشند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند که در ادامه بیشتر آن‌ها را بررسی خواهیم نمود.

 

سیم ارت خشک و یا مفتول

سیم‌های یک رشته ای مسی مفتول که به آن‌ها سیم‌های خشک هم می‌گویند. کاربرد این سیم‌های خشک در فرم کاری داخل تابلو برق می‌باشد. گفتنی است که هادی این سیم از جنس مس استاندارد شده می‌باشد که از یک عایق با متریال PVC بهره می‌برد باید اشاره کنیم که ولتاژنامی سیم خشک 750 و 450 ولت می‌باشد. این نوع سیم‌ها برای جریان‌های متفاوت با سطح مقطع 1.5 تا 240 میلی متر مربع تولید می‌شود.

سیم ارت افشان

در سیم کشی صنعتی و ساختمانی از مهم‌ترین سیم‌ها می‌توان به سیم‌های ارت اشاره کرد. که معمولا وظیفه حفاظت را بر عهده دارند. سیم ارت افشان بسیار انعطاف پذیر می‌باشد که اغلب مجموعه‌ای از رشته‌های مفتولی با قطر مشخص سیم‌های افشان را به وجود می‌آورند. متریال استفاده شده برای سیم‌های افشان مس انیل شده با روکش فلزی می‌باشد در برخی موارد هم روکش ندارند. از این نوع سیم در سیم کشی‌های که در زیر حجم بالایی از مصالح ساختمانی دفن می‌باشند گزینه ای بسیار مناسب می‌باشد چرا که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

سیم ارت نیمه افشان

این نوع سیم از مجموعه رشته‌های مفتولی در هم تابیده شده تشکیل شده‌اند و می‌توانیم بگوییم که در دسته سیم‌های مفتولی قرار دارند. اما سیمی ما بین ارت خشک و سیم ارت افشان می‌باشند.

سیم ارت روکش دار

از این نوع سیم‌ها زمانی که سیستم زمین حفاظتی مورد استفاده قرار گرفته باشد، استفاده می‌شود. سیم‌های ارت روکش دار را در سیم کشی ساختمان‌ها و یا سیم کشی داخل تابلوها استفاده می‌شود.

رنگ سیم ارت

سیم ارت را می‌توان در رنگ‌هایی مانند سبز و زرد مشاهده نمود که این نوع سیم‌ها مطابق با استانداردها برای عایق و یا روکش سیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید بدانید که رنگ بندی سیم‌ها یک راهکار برای شناسایی سیم‌ها می‌باشد.

سیم ارت مسی

سیم ارت مسی دارای انعطاف پذیری بالایی می‌باشد که به همین دلیل اغلب برای متصل کردن قسمت‌های متحرک تجهیزات به سیستم ارت استفاده می‌شوند. گفتنی است که حالت منعطف و تخت این سیم‌ها موجب می‌شود که باز و بسته شوند و یا حرکت کنند. اما از رایج‌ترین کاربردهای سیم مسی ارت در ارتباط بدنه درب تابلو برق‌ها به بخش ارتینگ می‌باشد.

 

  • طراحی سایت طراحی سایت
۲۱
تیر
کابل برق کامپیوتر  اجتناب ناپذیرترین قسمتهای تجهیزات الکتریکی است. اگر به صورت آنلاین جستجو کنید ، انواع مختلفی از کابلهای برق اضافی و کابلهای دیگری را پیدا می کنید که هدف خاصی دارند. هدف در استفاده از این سیمها به مجموعه ای از فاکتورها از جمله مشخصات فنی ، محل کاربری و غیره بستگی دارد.
شما ممکن است از سیم های برق و عملکرد آنها آگاه باشید اما ممکن است از ساخت و کار داخلی آنها بی اطلاع باشید. از طریق این مقاله ، شما را با 5 واقعیت ناشناخته در مورد کابل برق کامپیوتر آشنا خواهیم کرد. اینجا میریم!
 
همه کابل برق های کامپیوتر طولانی نیستند
مردم اغلب انتظار دارند که کابل های برق جدید طولانی مدت دوام داشته باشند. با این حال ، لازم نیست که فقط به دلیل جدید بودن آن طولانی مدت دوام بیاورد. این به این دلیل است که کابل برق تفاوت های ظریف مختلفی از جمله دوام ، استفاده ، ظرفیت و سایر ویژگی های آن را دارد.
بعضی اوقات ، دوام سیم نیز به روش نصب بستگی دارد. اگر آنها را به درستی نصب نکنید ، مطمئناً بر امید به زندگی سیمها تأثیر می گذارد. همچنین ، باید به یاد داشته باشید که چندین تولید کننده وجود دارد که به تولید کابل مشغول هستند. که به این معنی است که قرار نیست همه آنها طولانی مدت دوام بیاورند. همیشه توصیه می شود قبل از خرید این سیم ها ، سیم نجات را بررسی کنید.
همه کت های کابل از رطوبت محافظت نمی کنند
مردم بیشتر معتقدند که ژاکت یا لایه بیرونی طناب ها آنها را از رطوبت محافظت می کند. این همیشه درست نیست برخی از سیم های برق کششی ، اگر در معرض آب قرار بگیرند ، ممکن است به زره پوش کابل آسیب برساند که منجر به قرار گرفتن در معرض آب و آسیب دیدن آن در طولانی مدت شود.
در صورتی که قصد نصب هر یک از این سیمها را دارید ، توصیه می شود با متخصصین یا بازرس ساختمان در تماس باشید. با این کار می توانید اطمینان حاصل کنید که آنها تمام مقررات مورد نیاز را رعایت می کنند و در مرحله بعد مشکلی نخواهند داشت.
 
همه در برابر تأثیرات جسمی محافظت نمی کنند
باز هم ، زره پوش های کابل همیشه در برابر ضربه های فیزیکی محافظت نمی کنند. در واقع ، اگر آن را در معرض فشارهای جسمی زیادی قرار دهید ، ممکن است به عملکرد آن آسیب برسانید. زره سیم های برق از سیم یا نوار فولادی تشکیل شده است. و این مواد تأثیر یک ضربه فیزیکی را افزایش می دهند.
 
مس - همیشه بهتر نیست
برق کاران اغلب ادعا می کنند که مس در مقایسه با آلومینیوم رسانای برق بهتری است. اما این اطلاعات ناقص است. صحبت از دو نوع رسانا ، عوامل مختلفی است که باید در نظر گرفته شود. یکی از مهمترین عوامل در این میان رسانایی در ارتباط با سیمهای کابل است.
رسانایی همه در مورد مقاومت نیست بلکه درهم آمیختن مواد عایق و اندازه کابل ها است. بنابراین ، هر زمان که نیاز به استفاده از ولتاژ بالا در مسافت های طولانی باشد ، کابل های آلومینیومی استفاده شده مقرون به صرفه تر می شوند.
ظرفیت فعلی نسبی است
ظرفیت فعلی کابلهای برق اضافی برای همیشه ثابت نیست. عوامل مختلفی وجود دارد که بر رتبه بندی فعلی تأثیر می گذارد. این نوسانات به دلیل عواملی مانند درجه حرارت هوا و زمین ، نحوه ایجاد زمین سیم ها و همچنین عمق قرار دادن کابل ها توسط متخصصان اتفاق می افتد.
 
بهتر است با این نکات شفافیت داشته باشید سپس بعداً در مورد آن بدانید و با عواقب آن روبرو شوید. این روزها می توانید به صورت آنلاین سیم و برق را خریداری کنید. با این حال ، شما باید اطمینان حاصل کنید که شرکتی که از آن خرید می کنید کابل های استانداردی ارائه می دهد که دارای ضمانت مادام العمر هستند.
 
همچنین اطمینان حاصل کنید که کابل ها / سیمهایی که سفارش می دهید با استاندارد ROHS سازگار هستند. هنگامی که آنچه را که چک لیست شما در بر دارد تحقق بخشید ، جریانات کابل به سختی پیش می روند.
 
  • طراحی سایت طراحی سایت
۲۱
تیر

محصولات خانواده کابل افشان NYY مجموعه ای کاملاً گسترده و متنوع از کابل ها است که می تواند در طیف وسیعی از برنامه های الکتریکی و برق مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ، انتخاب اینکه کدام یک از مشخصات کابل افشان NYY برای پروژه مناسب ترین باشد ، نیاز به درک آنچه هر کد مشخصات مخفف است ، دارد. به عنوان مثال ، درک عمیق معنای کابل افشان NYY در مقابل معنای کابل NYM می تواند به برق و مهندسین کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا یک کابل NYY مورد نیاز است یا کابل چند هسته ای کار را انجام می دهد.

 

در این پست ، ما برخی از اصول خانواده کابل NYY J را بررسی خواهیم کرد و چند پیشنهاد در مورد چگونگی دریافت ارزش پول در هنگام خرید کابل های خود ارائه خواهیم داد.

1. کابل NYY چیست؟
مانند سایر اعضای خانواده در خانواده کابل NYY ، کابل NYY O به طور گسترده ای در برنامه انتقال و توزیع برق استفاده می شود. هر یک از حروف در "NYY" معنای واقعی کابل NYY را مشخص می کند که عبارت است از:
 
N ، مخفف هسته مس است
Y ، عایق پی وی سی (داخلی) را تعیین می کند
Y ، یک کابل را با نصب PVC خارجی شناسایی می کند
با استفاده از این اختصارات ، درک کابل NYY به راحتی کابل با یک یا چند هسته مسی عایق PVC ، با یک غلاف PVC عایق بندی شده آسان است. هر دو Y's مخفف مشخصات کابل NYY است که PVC را مشخص می کند - یکی برای غلاف هسته داخلی ، و دیگری برای پوشش خارجی. "N" یک کابل با هسته مس را مشخص می کند. بعلاوه ، هنگام مرور برگه مشخصات کابل NYY ، ممکن است با کابلی روبرو شوید که دارای برچسبی مانند NYY 185 باشد. این داده های عددی سنج کابل را مشخص می کند - 185 میلی متر.
در کابلهای خانواده NYY ، کابلهای دیگری نیز وجود دارند که مشخصات منحصر به فرد آنها را در بین سلسله مراتب کابلها نشان می دهد. به عنوان مثال ، ممکن است با کابل NYA روبرو شوید. در این نمونه ، تعیین دو حرف اول یکسان است - این یک کابل هسته مس عایق شده با PVC را مشخص می کند. با این حال ، "A" در مشخصات کابل NYA مشخص می کند که این یک کابل هسته مس با یک هسته مسی است و فقط یک لایه عایق بندی شده PVC دارد.
 
2. کابل NYY برای چیست؟
قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از کدام نوع هسته مسی ، کابل PVC ، به درک طبقه بندی های مختلف NYY کمک می کند. در سیستم حروف کابل کشی برقی ، مشخصات کابل NYY به موارد زیر اشاره دارد:
 
N = یعنی کابل ها دارای هسته مسی هستند
Y = به این معنی است که کابل دارای عایق PVC داخلی است. و
Y = به عایق PVC بیرونی اشاره دارد
کابل NYY ، به طور معمول کابل های غیر مسلح هستند. مانند بسیاری از محصولات خانواده NYY ، برای منبع تغذیه در زیر زمین ، داخل منزل ، بتن ، آب و سایر برنامه های استاتیک استفاده می شود. جایی که حداقل خطر آسیب مکانیکی به کابل وجود دارد.
3. کابل NYY-J برای چه استفاده می شود؟
هنگامی که می فهمید کابل NYY برای چه استفاده می شود ، کمک می کند تا این نوع کابل ها را با کابل دیگری از خانواده کابل NYY J - کابل NYY O در نظر بگیرید. ابتدا ، بیایید به حروف رایج در این کابل ها ، که "NYY" است نگاهی بیندازیم. در این قالب:
 
N = "N" نشان می دهد که کابل با هسته مسی ساخته شده است
Y = اولین "Y" نوع عایق داخلی را برجسته می کند. در این حالت ، این نشان می دهد که کابل دارای عایق پی وی سی داخلی است. و
Y = "Y" دوم در مورد عایق بیرونی این کابل NYY به برق و مهندسین بیشتر می گوید. در این حالت ، این به کابل با عایق PVC بیرونی اشاره دارد
این دو حرف دیگر "j" و "o" در کابل NYY J و کابل NYY O را برای ما ایجاد می کند. تفاوت اصلی این دو محصول در این است که کابل NYY J دارای سیم زمینی یا زمینی سبز / زرد است. این همتای شماست ، کابل NYY O با هسته اتصال ندارد.
 
با توجه به این تفاوت ، دیدن کابل NYY J که در کاربردهای مختلف از جمله موارد زیر زمینی ، در مناطق زیر آب و ساخت و ساز در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد ، برای پروژه های برق و مهندسی ایمن است. مانند کابل NYY O ، کابل NYY J نیز به طور مکرر در پروژه های بتونی و آجرکاری استفاده می شود. با این حال ، این کابل ها در کاربردهای بتن فشرده ، ارتعاش گرا یا در پروژه هایی که بتن بیش از حد تکان می خورد ، استفاده نمی شود.
5. دریافت بهترین ارزش کابل NYY برای پول
گاهی اوقات وسوسه انگیز است که به لیست قیمت کابل NYY نگاه کنید و فکر کنید ارزش خرید وجود دارد. با این حال ، یک بررسی ساده قیمت هیچ راهی برای برق و مهندسین وجود ندارد تا اطمینان حاصل کنند که برای خرید کابل NYY خود ارزش دریافت می کنند. ارزش واقعی پول بیشتر از چیزی است که قیمت برچسب ارائه می دهد.
 
قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کدام محصول را خریداری کنید ، صرف نظر از مشخصات کابل NYY که لازم دارید ، ارزیابی اینکه تولید کننده یا تامین کننده کیست ، مهم است. در اینجا ، در ZW Cable ، ما چندین سال است که طیف گسترده ای از کابل ها را تولید می کنیم ، طیف گسترده ای از کابل های اصلی NYY ، NYA و NYY 4. تنوع ارائه محصولات ما به این معنی است که مشتریان ما یک منبع واحد برای تمام نیازهای کابل NYY خود دارند.
 
اما چیزهای دیگری از تنوع محصول ساده در ما وجود دارد. ما برخی از بالاترین فرایندهای تضمین کیفیت در صنعت را اعمال می کنیم. چه کابل NYY-o مورد نیاز شما باشد و چه مشخصات کابل NYY دیگری که به دنبال آن هستید - مطمئن باشید محصولی که از ما خریداری می کنید از بالاترین استانداردها برخوردار است.
 
  • طراحی سایت طراحی سایت
۱۳
تیر
سیم و کابل اصطلاحاتی هستند که به طور مکرر در زمینه برق و ارتباطات استفاده می شوند. اما ، مردم تمایل دارند در مورد هر دو اصطلاح گیج شوند زیرا به نظر مشابه می رسند ، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند. و در این مقاله ، توضیح مختصری از تفاوت سیم و کابل را به شما ارائه خواهیم داد.
برخی از تفاوتهای اساسی بین سیمها و کابلها عبارتند از:
 
تفاوت اساسی بین سیم ها و کابل ها این است که سیم یک سیم واحد است در حالی که یک کابل یک گروه از هادی ها است. اگرچه ، این رساناها از ماده مشترکی ساخته شده اند - مس یا آلومینیوم. معمولاً سیمها خالی هستند و پیچ خورده اند. اما ، بعضی از سیمها با لایه نازک PVC پوشانده شده اند. و در مورد کابل ها ، آنها به طور موازی کار می کنند و به هم تابیده یا بهم متصل می شوند و یک مورد واحد را تشکیل می دهند. برای اهداف ایمنی ، یک غلاف داخلی و خارجی ساخته می شود.
 
سیم
یک سیم با قطر اندازه گیری می شود. با توجه به قطر سیم ، با یک عدد سنج اندازه گیری می شود. هرچه عدد سنج کوچکتر باشد ، سیم ضخیم تر است. سنج کاملی که در کاربردهای مسکونی استفاده می شود 10 و 20 است. اما به خاطر داشته باشید که سیم های بزرگ جریان بیشتری دارند و با سوختن فیوز می توانند به لوازم خانگی آسیب برسانند.
 
کابل
یک کابل شامل یک سیم گرم که جریان را حمل می کند ، یک سیم خنثی برای تکمیل حلقه و یک سیم اتصال زمین نیز هست. یک کابل براساس تعداد کل سیمهای ساخته شده و اندازه آنها طبقه بندی می شود.
کاربردهای مختلف سیم و کابل
استفاده از سیم
از سیم برای حمل برق ، تحمل بارهای مکانیکی ، انتقال سیگنال های مخابراتی ، گرمایش جواهرات ، لباس ، خودرو یا سایر قطعات تولیدی صنعتی مانند سنجاق ، لامپ و سوزن استفاده می شود.
 
استفاده از کابل
از کابل برای انتقال نیرو ، سیگنال های مخابراتی یا انتقال برق استفاده می شود.
انواع سیم و کابل
انواع سیم های برق
1. جامد - سیم جامد دارای یک رسانای منفرد است و یا عایق است و هم برهنه و معمولاً توسط غلاف رنگی محافظت می شود. این سیم مقاومت کمتری دارد و بهترین استفاده در فرکانس های بالاتر است.
2. استاندارد - یک سیم استاندارد شامل بسیاری از رشته های سیم نازک است که به هم تابیده شده اند. این سیمها در مواردی که انعطاف پذیری لازم باشد استفاده می شوند ، می توان از سیم استاندارد برای مدت زمان طولانی استفاده کرد. در مقایسه ، سیم استاندارد دارای سطح مقطع بزرگتر از سیم جامد است.
 
انواع کابل های برق
1. کابل جفت پیچ خورده -
کابل جفت پیچ خورده شامل 2 کابل است که به هم تابیده شده اند. این پیچاندن می تواند از نویز تولید شده توسط اتصال مغناطیسی جلوگیری کند و بنابراین برای انتقال سیگنال ها استفاده می شود. کابل جفت پیچ خورده معمولاً در ارتباطات داده و مخابرات استفاده می شود.
2. کابل چند رسانا -
این کابل دارای 2 یا بیش از 2 هادی است که عایق بندی شده اند و هدف آنها محافظت از یکپارچگی سیگنال است. هر دو کابل جفت تابیده و چند هادی به عنوان کابل پیکربندی خط متعادل شناخته می شوند.
3. کابل کواکسیال -
کابل کواکسیال دارای یک هادی داخلی است که توسط یک هادی فویل خارجی موازی احاطه شده است که توسط لایه های عایق محافظت می شود. در کابل ، 2 هادی توسط یک دی الکتریک عایق از یکدیگر جدا می شوند. این کابلها عموماً در کابل تلویزیون استفاده می شوند زیرا عملکرد آن نسبت به کابل جفت تابیده پایدارتر است.
4. کابل فیبر نوری -
کابل فیبر نوری سیگنال ها را از طریق یک رشته نخ شیشه ای منتقل می کند و نسبتاً دارای پهنای باند بیشتری نسبت به هادی های فلزی است و این بدان معنی است که آنها می توانند اطلاعات و داده های بیشتری را حمل کنند. به همین دلیل از کابلهای فیبر نوری به جای کابلهای مسی سنتی استفاده می شود.
 
 
مزایای مختلف استفاده از سیم و کابل
مزایای سیم
استفاده از سیم جامد در صورت فرکانس بالاتر عالی است و مقاومت و هزینه کمی را ارائه می دهد. و سیم استاندارد مقاومت بالایی در برابر فلز نشان می دهد.
 
مزایای کابل
کابل ها سنگین ، عایق بندی شده و مقاومت بالاتری دارند.
قوانینی که برای هر دو اعمال می شود:
1. سیمها یا کابلهای آسیب دیده یا پاره شده باید تعویض شوند.
2. اطمینان حاصل کنید که تمام کابل ها و سیم ها قطب بندی شده اند و دارای بسته شدن ایمنی هستند.
3. سیمها و کابلها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، یا برای امنیت کودکان خود به سمت کابلهای ضدحریق بروید.
4- از قرار دادن سیمها و کابلها در جایی که به راحتی خطر مسافرت باشد خودداری کنید.
برای اطلاع از لیست قیمت کابل برق با مشاورین ما تماس بگیرید.
منبع:
 
  • طراحی سایت طراحی سایت
۱۳
تیر
هنگام کار به عنوان مهندس برق ، دهها مورد وجود دارد که باید به خاطر بسپارید ، به خصوص مواردی که مربوط به ایمنی هستند. چه در زمینه طراحی الکتریکی باشید و چه در مرحله اجرا ، باید اعتراف کنید که ارت و سیم ارت یکی از اصول اساسی است که هرگز نباید فراموش کنید. بیایید در مورد زمین صحبت کنیم.
به طور کلی ، ارت همیشه برخی از ارجاعات برای مفاهیم مختلف در مهندسی برق است و این بسیار جالب است. این مقاله فنی تمام واقعیت های زمین را به منظور یادآوری همه ما مهندسان ، روی میز قرار خواهد داد. بنابراین ، بیایید شروع کنیم.
 
سیستم های ارت هدف کلی زیر را دارند: حفاظت از جان و مال در حوادث گسل 50 هرتز (اتصال کوتاه و گسل زمین) و پدیده های گذرا (رعد و برق ، عملیات سوئیچینگ).
 
طرح کلی یک سیستم زمینی کامل با بخشهایی برای ولتاژ پایین ، ولتاژ بالا و ساختمانها و خدمات ساختمان در شکل 1 نشان داده شده است. مهمترین تعاریف مربوط به زمین در زیر گروه بندی شده است.
الکترود زمین یک رسانا است که در زمین جاسازی شده و از نظر الکتریکی به آن متصل است ، یا یک هادی جاسازی شده در بتن است که در یک منطقه بزرگ (به عنوان مثال پایه زمین) در تماس با زمین است.
هادی زمین رسانایی است که بخشی از سیستم را که باید به الکترود زمینی متصل شود ، به شرطی که در تماس با زمین قرار نگیرد یا در زمین عایق بندی شود.
 
اگر اتصال بین a و الکترود زمین شامل یک پیوند جدا کننده ، یک سوئیچ قطع کننده یا یک سیم پیچ زمین باشد ، فقط اتصال بین الکترود زمین و ترمینال سمت زمین از نزدیکترین دستگاه فوق ، زمینی تلقی می شود.
که شامل این موارد نمی شود:
هادی های زمینی که به قطعات زمین واحدهای سه فاز (3 ترانسفورماتور ابزار ، 3 شاخه گلدان ، 3 عایق پست و غیره) متصل می شوند ،
با نصب از نوع محفظه ای: هادی های زمینی که قسمتهای زمینی چندین دستگاه محفظه را به هم متصل می کنند و به یک هادی اصلی زمینی (مداوم) درون این محفظه متصل می شوند.
سیستم ارتینگ مجموعه ای محدود از الکترودهای زمینی متصل به هم رسانا یا قطعات فلزی است که به همان روش کار می کنند (به عنوان مثال پایه های برج ، زره پوش ، غلاف های کابل فلزی) و هادی های زمینی.
زمین محافظ ، ارت یک جز conduc رسانا است که بخشی از مدار اصلی برای محافظت از افراد در برابر ولتاژهای لمسی غیر قابل قبول نیست.
 
زمین گیری سیستم ارت یک نقطه از مدار اصلی است که برای عملکرد صحیح دستگاه ها یا تاسیسات لازم است. این اصطلاح است:
 
مستقیم ، اگر مقاومت دیگری غیر از امپدانس زمین نداشته باشد.
غیرمستقیم ، اگر از طریق مقاومت های مقاومتی اضافی ، القایی یا خازنی ایجاد شود.
زمین محافظ در برابر صاعقه به زمین یک جز component رسانا گفته می شود که بخشی از مدار اصلی نیست تا از برق زدگی به هادی های زنده عملیاتی ناشی از صاعقه تا حد ممکن جلوگیری شود (فلاشورهای برگشتی).
 
انواع الکترودهای ارت
طبقه بندی براساس مکان:
نمونه های زیر مشخص شده است:
 
الکترودهای زمینی الکترودهای خاکی هستند که به طور کلی در عمق کم تا حدود 1 متر قرار می گیرند. آنها می توانند از نوار ، میله یا سیم رشته ای باشند و به صورت الکترودهای شعاعی ، حلقه ای یا مشبک یا به صورت ترکیبی از اینها قرار گیرند.
الکترودهای زمین عمیق الکترودهای خاکی هستند که عموماً در عمق بیشتری به صورت عمودی قرار می گیرند. آنها می توانند از مواد لوله ای ، گرد یا مقطعی باشند.
 
طبقه بندی براساس شکل و سطح مقطع:
مثالهای زیر مشخص شده است: الکترودهای نواری ، سیم رشته ای و زمینی لوله ای.
الکترودهای خاکی طبیعی قطعات فلزی در تماس با زمین یا آب ، مستقیم یا از طریق بتن هستند ، که هدف اصلی آنها زمین نیست اما آنها به عنوان یک الکترود زمین عمل می کنند. آنها شامل لوله ها ، دیوارهای کیسون ، تقویت شمع بتونی ، قطعات فولادی ساختمان ها و غیره هستند.
 
کابل های دارای اثر زمین ، کابل هایی هستند که غلاف فلزی ، محافظ یا زره پوش آنها نشتی به زمین شبیه به الکترودهای زمینی نواری ایجاد می کند.
 
زمین های بنیادی رساناهایی هستند که در بتونی قرار گرفته اند و در سطح وسیعی با زمین تماس دارند. با زمینهای پایه می توان به گونه ای رفتار کرد که گویی هادی در خاک اطراف آن ریخته شده است.
جایی که:
 
الکترود زمین پایه
الکترود زمین حلقه ای
 
الکترودهای کنترل خاکی الکترودهای خاکی هستند که با شکل و آرایش خود بیشتر برای کنترل پتانسیل هستند تا حفظ یک مقاومت پراکندگی خاص.
 
الکترودهای خاکی میله ای با هر طول قابل توجهی به طور کلی از افق های خاک با هدایت متفاوت عبور می کنند. آنها به ویژه در مواردی که افق های پایین تر رسانای خاک در دسترس باشد و الکترودهای زمینی میله ای می توانند به اندازه کافی در این افق ها نفوذ کنند (تقریباً 3 متر) مفید هستند.
 
برای تعیین اینکه آیا افق های پایین تر خاک رساناتر وجود دارد ، مقاومت ویژه خاک در محل اندازه گیری می شود.
 
 
 
 
  • طراحی سایت طراحی سایت
۰۶
تیر

سیم کشی برق فرآیندی است که هادی ها به تجهیزات الکتریکی متصل می شوند.

 

سیم کشی برق: مجموعه ای از هادی های فاز و خنثی به عنوان گروه نصب شده برای تأمین برق یک مکان و از یک دستگاه محافظ منشا می گیرند.

 

شرکت سیم و کابل زیتون انواع سیم و کابل های برقی موردنیاز سیم کشی های برق مختلف را پشتیبانی می کند. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت ها با مشاوران زیتون تماس حاصل کنید.

 

در کارهای نصب برق چهار نوع سیم کشی برق وجود دارد.

سیم کشی از نوع حلقه

سیم کشی برق از نوع شعاعی

سیم کشی برق نوع نهایی

نوع توزیع سیم کشی برق

در زیر چهار نوع تعریف سیم کشی برق وجود دارد ،

 

سیم کشی برق از نوع حلقه: سیم کشی برق از نوع حلقه ای است که از یک دستگاه محافظ متصل می شود ، از طریق ناحیه ای که می تواند تأمین شود (از طریق پریزهای سوکت مناسب ، پریزهای خاموش سوئیچ و غیره) عبور می کند و به همان دستگاه محافظ بازمی گردد ، بنابراین تشکیل یک حلقه الکتریکی مداوم.

سیم برق الکتریکی از نوع حلقه باید در مناطقی از محوطه تهیه شود که از نظر اقتصادی از طریق چندین دستگاه مشترک تغذیه کابل ، که به صورت حلقه ای مرتب شده اند ، از یک قطع کننده مدار روی صفحه توزیع نهایی ارائه شود. این 

مورد به ویژه در مواردی که انتظار می رود لوازم خانگی در ساعات مختلف روز کار کنند مناسب است. سیم کشی حلقه ای معمولاً در اتاق خواب ، اتاق نشیمن ، آشپزخانه (به جز لوازم اصلی مانند اجاق گاز) ، محل های اداری تقسیم شده و غیره نصب می شود.

سیم کشی رادیال: سیم کشی متصل شده به یک پیکربندی "موازی" یا "شاخه" ، ناشی از یک دستگاه محافظ ، به منطقه مورد نظر.
سیم کشی رادیال شعاعی باید برای وسایل بزرگ ، خصوصاً در وسایل مداوم یا نزدیک به کار مداوم ، یا موارد مهم برای ایمنی یا سایر کارهایی که دارای اولویت در محل هستند ، فراهم شود. به عنوان مثال می توان به پمپ های اصلی آب ، واحدهای تهویه مطبوع ، بخاری آب ، بخاری اتاق ، دزدگیرهای آتش نشانی یا مزاحم ، اجاق گازها و اجاق ها اشاره کرد.
 
سیم کشی برق نهایی: یک سیستم سیم کشی است که مستقیماً لوازم خانگی را تأمین می کند (معمولاً از طریق پریزهای خروجی ، پریزهای انعطاف پذیر ، مقره ها ، گل رزهای سقفی و غیره).
اندازه سیم کشی برق نهایی باید مطابق با بار متصل شده در هر مدار باشد.
 
توزیع برق سیم کشی: سیم کشی اتصال بین تابلوهای توزیع.
تعداد سیم کشی شعاعی و سیم کشی حلقه ای نصب شده در یک ساختمان باید در آینده ، قابلیت نگهداری و ایمنی سیستم را در نظر بگیرد ، در حالی که میزان قطع برق در مناطق سرویس دهنده را محدود می کند. از مدارهای تأمین کننده آشپزخانه برای تأمین هر منطقه دیگر نباید استفاده کرد.
 
با این حال ، سیم کشی روشنایی سقف از آشپزخانه ممکن است در مناطق دیگر معمول باشد. برای محوطه های خانگی ، تمام سیم کشی های تأمین کننده یک اتاق باید در یک فاز باشد ، غیر از آشپزخانه و روشنایی سقف.
 
سیم کشی برق - دسته های مدار
طبق نقشه های الکتریکی ، سه نوع دسته مدار در الکتریکی وجود دارد. آن ها هستند،
 
مدار دسته اول: مدار (غیر از زنگ هشدار آتش یا مدار روشنایی اضطراری) که در LV کار می کند.
 
مدار دسته 2: مدار (غیر از زنگ هشدار آتش یا مدار روشنایی اضطراری) که تجهیزات مخابراتی (مانند تلفن ، هشدارهای متجاوز ، انتقال داده ، زنگ تماس و غیره) را تأمین می کند.
 
مدار دسته 3: مدار اعلام حریق یا روشنایی اضطراری.
کدگذاری رنگی کابل ها
رنگ قرمز ، زرد و آبی سه فاز مدار الکتریکی هستند. رنگ سیاه خنثی است. سبز با زرد ، زمین محافظ مدار الکتریکی است.
 
AC - سیستم (سیستم جریان متناوب)
3 مرحله: قرمز - زرد - آبی
خنثی: سیاه
زمین محافظ: سبز
زمین محافظ / خنثی: سبز / زرد
 
DC - سیستم (سیستم جریان مستقیم)
قطب مثبت (+): سیاه
قطب منفی (-): آبی (سفید)
 
از هادی های آلومینیوم و مس در کابل های الکتریکی استفاده می شود. اما بیشتر در نصب برق از هادی مس استفاده می کنیم. اندازه عادی کابل بین 1 میلی متر مربع تا 400 میلی متر مربع است. انتخاب عایق به درجه حرارت و شرایطی مانند اشتعال پذیر ، قابل انفجار یا طبیعی بستگی دارد. به طور معمول ما از دو نوع عایق برای کابل ها استفاده می کنیم. اینها XLPE (پلی اتیلن متصل به صلیب) و PVC (پلی وینیل کلراید) هستند. در خط انتقال و توزیع ما معمولاً از کابلهای
عایق مس / XLPE / PVC
عایق بندی کابل ، کابلهای برقی ، اندازه کابل ، انواع کابل ، انواع کابل ، انواع سیم کشی برق
کابل عایق Cu / XLPE / PVC
عایق بندی: از وضعیت طبیعی ما از PVC / XLPE عایق بندی شده با هادی مس استفاده می کنیم. در شرایط قابل اشتعال یا انفجار از هادی مس عایق بندی شده با مواد معدنی استفاده می کنیم. همچنین ما از عایق لاستیکی در منطقه با درجه حرارت بالا استفاده می کنیم.
 
زره پوش: در ساخت کابل از دو نوع زره استفاده می شود.
عایق بندی شده UG (زیر زمین) استفاده می کنیم.
زره تخت
زره گرد.
در هادی تک هسته ای ما از SWA (زره پوش تک سیمه) استفاده می کنیم
 

 

منبع: 

https://www.electrical2z.com/electrical-cable-types-sizes/

  • طراحی سایت طراحی سایت