سیم و کابل

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۳
آذر
در حالی که وزن و استحکام کابل‌های زره‌دار می‌تواند جابجایی آن‌ها را سخت و پایان دادن به آن‌ها را زمان‌بر کند، اما در برنامه‌هایی که کابل‌های زره‌نشده ممکن است آسیب ببینند و نیاز به حفاظت از محفظه داشته باشند، ضروری هستند، به‌عنوان مثال: مجرای یا ترانکینگ.
 
کجا باید از کابل های زره ​​دار استفاده کرد؟
 
کابل های زره ​​دار راه حل ایده آلی برای هر مدار الکتریکی است که ممکن است در معرض آسیب فیزیکی باشد.
در این زمینه، کابل‌های زره‌دار اغلب برای تاسیسات برق ثابت در کاربردهای صنعتی، مانند توزیع برق در یک کارخانه، که در آن کابل‌ها ممکن است در اثر عملیات تعمیر و نگهداری آسیب ببینند، استفاده می‌شوند.
زیتون کابل در زمینه فروش انواع سیم و کابل و کابل کواکسیال فعالیت می کند.
بند 522.8.10 در BS7671 ایجاب می کند که کابل های مدفون در زمین باید دارای یک زره زمین شونده باشند. هنگامی که زمین مجدداً برای تعمیر و نگهداری باز می شود، کابل غیر زرهی ممکن است توسط کارخانه حفاری یا حتی بیل مورد اصابت قرار گیرد و آسیب ببیند و بدون هیچ گونه حفاظ زمینی، منجر به برق گرفتگی شود.
برای دیدن قیمت کابل برق کلیک کنید.
 
 
آیا انواع مختلفی از زره کابل وجود دارد؟
کابل‌های برق تک هسته‌ای برای ولتاژ متناوب یک لایه زره محافظ آلومینیومی (AWA) و هرگز فولادی را در خود جای می‌دهند. این به این دلیل است که یک میدان مغناطیسی توسط جریان یک کابل تک هسته ای ایجاد می شود که باعث القای جریان الکتریکی در هر ماده زره فرومغناطیسی مانند فولاد می شود که می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد کابل شود. اگر این اتفاق بیفتد، «تلفات مغناطیسی» بسیار زیاد بوده و به شدت کابل را کاهش می‌دهد. هسته ها نیز از نظر فیزیکی یکدیگر را دفع خواهند کرد. (شما می توانید در مورد این موضوع در بخش 521.5.2 هجدهمین ویرایش مقررات سیم کشی، BS 7671:2018 بیشتر بخوانید.)
 
برای کابل های چند هسته ای، زره سیم فولادی گالوانیزه (SWA) استفاده می شود. میدان‌های مغناطیسی در کابل‌های چند هسته‌ای مشکلی ندارند، زیرا جریان‌های موجود در کابلی با دو یا چند هسته، نیروهای مغناطیسی مخالفی را اعمال می‌کنند که اثر خنثی‌کننده‌ای بر یکدیگر دارند، به طوری که هیچ شار مغناطیسی در زره فولادی کابل ایجاد نمی‌شود.
 
کابل های SWA و AWA با عایق XLPE پریسمیان با روکش PVC مطابق با استاندارد BS5467 تولید می شوند. به طور معمول، کابل‌های SWA با رساناهای سیم مسی ساده آنیل‌شده کلاس 2 ساخته می‌شوند تا با استاندارد BS EN 60228 مطابقت داشته باشند. این کابل‌ها توسط یک لایه اکسترود شده از عایق پلی اتیلن با پیوند متقاطع پوشیده شده‌اند. سپس هادی های عایق بندی شده روی هم قرار می گیرند یا به صورت مارپیچی به هم پیچیده می شوند و یک لایه بستر در بالای آن اکسترود می شود. سپس کل مجموعه در یک لایه زره محصور می شود تا حفاظت مکانیکی را فراهم کند. غلاف بیرونی PVC محافظت بیشتری در برابر نور خورشید و آب ایجاد می کند.
 
کابل LSOH پریسمیان با استاندارد BS 6724 ساخته شده است. این کابل را می توان به عنوان جایگزین مستقیم کابل های زره ​​پوش استاندارد BS 5467 با روکش PVC برای کاربردهایی که دود کم، عملکرد هالوژن صفر و انتشار شعله بهبود یافته مورد نیاز است، استفاده کرد. FP600S دارای هادی هایی است که در نوار مقاوم در برابر آتش میکا-شیشه پیچیده شده اند و علاوه بر عایق XLPE برای حفظ یکپارچگی مدار و/یا عملکرد در هنگام آتش سوزی.
قطع کردن کابل زره پوش
 
کابل‌های زره‌دار می‌توانند به‌ویژه خاتمه پیدا کنند. باز کردن تمام لایه های مختلف و همچنین زره، عملیات زمان بر است. ابزارهای تخصصی می توانند به سرعت بخشیدن به این فرآیند کمک کنند، اما در غیر این صورت لازم است غلاف کابل را بردارید و هر سیم زره پوش کابل را برش دهید.
 
هنگامی که لایه زره پوش برداشته شد، لایه بستر به دقت بریده می شود تا به هسته های کابل آسیبی وارد نشود، و می توان عایق را از هسته کابل جدا کرد تا کابل به پایان برسد.
 
اگر کابل ضعیف ساخته شده باشد یا اگر لایه بستر به عایق هسته ها چسبیده باشد، بریدن لایه بستر می تواند کار دشواری باشد. عایق می تواند با برداشتن بسترهای چسبانده شده، از طریق استفاده بیش از حد از ابزار در فضاهای تنگ آسیب ببیند.
 
مهر و موم کردن انتهای کابل زره پوش در برابر ورود ذرات معلق در هوا، رطوبت یا حتی گاز، با یک غده فلزی مهم است. غددهای نوع BW برای کاربردهای داخلی استفاده می شوند، در حالی که غدد نوع CW برای کاربردهای بیرونی مناسب هستند. هنگام تعیین غدد برای استفاده روی کابل ها در مناطق خطرناک باید دقت خاصی به کار گرفته شود. در نهایت، زمین کردن یک غده فلزی نیز مهم است زیرا این کار زره را زمین می‌کند.
کابل SWA چیست؟
SWA یک کابل کنترل برق و کمکی است که برای استفاده در منبع تغذیه برق طراحی شده است. این یکی از انواع پیوندهای الکتریکی محافظت شده - از جمله کابل 11 کیلو ولت و کابل 33 کیلو ولت - است و در سیستم‌ها و چارچوب‌های زیرزمینی، شبکه‌های کابلی، سیستم‌های کنترل، شبکه‌های برق، برنامه‌های کاربردی در فضای باز و داخلی، و کانال‌کشی کابل یافت می‌شود.
 
کابل زرهی سیم فولادی به گونه ای طراحی شده است که دارای حفاظت مکانیکی باشد، به همین دلیل است که کابل اغلب برای استفاده خارجی استفاده می شود. زره برای کاهش خطر گیرکردن یا آسیب دیدن کابل استفاده می شود. فولاد برای محافظت از کابل زره پوش استفاده می شود. کابل های SWA سنگین هستند که خم شدن آنها را بسیار دشوار می کند. بنابراین آنها برای کابل کشی زیرزمینی مناسب هستند یا با استفاده از گیره کابل به دیوارهای بیرونی ثابت می شوند.
 
سایر اصطلاحات پرکاربرد برای آن عبارتند از: کابل اصلی، کابل زره پوش، کابل زره پوش و کابل برق. با این حال، نام کابل برق برای انواع زیادی از پیوندها از جمله کابل 6381Y، 6491X، NYCY، NYY-J اعمال می شود.
استفاده از کابل زرهی سیم فولادی به عنوان ارت
سیستم ارت
استفاده از زره به عنوان وسیله ای برای فراهم کردن زمین/ارتز تجهیزات تامین شده توسط کابل، موضوع بحث برانگیز در صنعت تاسیسات الکتریکی است. این تابع از نظر فنی به عنوان هادی محافظ مدار یا CPC شناخته می شود.
 
معمولاً یک هسته اضافی در داخل کابل به عنوان CPC مشخص می شود (برای مثال، به جای استفاده از کابل دو هسته ای برای خط و نول، از یک کابل سه هسته ای به جای استفاده از کابل دو هسته ای برای خط و نول، و زره پوش به عنوان CPC استفاده می شود) یا یک سیم زمین بیرونی در کنار کابل اجرا می شود. کابل، به عنوان CPC عمل می کند. نگرانی های اصلی عبارتند از:
 
هدایت نسبی زره ​​در مقایسه با هسته ها (که با افزایش اندازه کابل کاهش می یابد)
قابلیت اطمینان و مسائل مربوط به سلامت و ایمنی.
با توجه به مقالات و تحقیقات اخیر انجام شده توسط منابع معتبر، این روش به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و نتیجه این بود که در اکثر موارد، زره پوش برای استفاده به عنوان CPC تحت مقررات سیم کشی انگلستان مناسب است.
ساخت کابل های SWA
ساختار معمولی کابل زرهی سیم فولادی را می توان به شرح زیر تقسیم کرد:
 
هادی: رسانای مس رشته ای ساده کلاس 2 (مس)، مطابق با BS EN 60228:2005.
عایق: پلی اتیلن متقاطع (XLPE) به دلیل خواص الکتریکی عالی و مقاومت در برابر آب به عنوان عایق در بسیاری از کابل های برق استفاده می شود. همچنین تضمین می کند که هادی ها و سایر مواد فلزی با یکدیگر تماس پیدا نکنند.
بستر: پلی وینیل کلراید (PVC) به عنوان بستر برای ایجاد یک مرز محافظ بین لایه های داخلی و خارجی کابل استفاده می شود.
زره پوش: زره سیم فولادی (SWA) که برای حفاظت مکانیکی استفاده می شود. به این ترتیب کابل می تواند تنش های بیشتری را تحمل کند، به طور مستقیم دفن شود و در پروژه های خارجی یا زیرزمینی استفاده شود. زره معمولاً به زمین متصل است و می تواند به عنوان CPC (همانطور که در بالا توضیح داده شد) استفاده شود.
غلاف: غلاف پلی وینیل کلراید (PVC) همه اجزا را در کنار هم نگه می دارد و محافظت بیشتری در برابر آسیب های خارجی ایجاد می کند.
رنگ غلاف: مشکی (کربن بارگذاری شده برای پایداری اشعه ماوراء بنفش)
 
ولتاژ: 600/100 ولت
 
 
ساخت کابل زرهی سیم فولادی به کاربرد مورد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال، زمانی که کابل برق باید در یک مکان عمومی پرجمعیت و/یا محصور نصب شود، باید از یک معادل هالوژن کم دود صفر (LSZH) به نام کابل SWA BS 6724 استفاده شود (کابل SWA BS 6724 دارای بستر LSZH و یک غلاف LSZH سیاه). تمام کابل‌های متروی لندن پس از تلفات ناشی از استنشاق گاز سمی و دود در جریان آتش‌سوزی King’s Cross در لندن در سال 1987، ملزم به استفاده از پوشش LSZH هستند.
 
 
منبع: https://uk.prysmiangroup.com/media/news/armoured-cable-guide
  • طراحی سایت طراحی سایت