سیم و کابل

حقایقی درباره سیم ارت که باید بدانید

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۰۸:۰۲ ق.ظ
هنگام کار به عنوان مهندس برق ، دهها مورد وجود دارد که باید به خاطر بسپارید ، به خصوص مواردی که مربوط به ایمنی هستند. چه در زمینه طراحی الکتریکی باشید و چه در مرحله اجرا ، باید اعتراف کنید که ارت و سیم ارت یکی از اصول اساسی است که هرگز نباید فراموش کنید. بیایید در مورد زمین صحبت کنیم.
به طور کلی ، ارت همیشه برخی از ارجاعات برای مفاهیم مختلف در مهندسی برق است و این بسیار جالب است. این مقاله فنی تمام واقعیت های زمین را به منظور یادآوری همه ما مهندسان ، روی میز قرار خواهد داد. بنابراین ، بیایید شروع کنیم.
 
سیستم های ارت هدف کلی زیر را دارند: حفاظت از جان و مال در حوادث گسل 50 هرتز (اتصال کوتاه و گسل زمین) و پدیده های گذرا (رعد و برق ، عملیات سوئیچینگ).
 
طرح کلی یک سیستم زمینی کامل با بخشهایی برای ولتاژ پایین ، ولتاژ بالا و ساختمانها و خدمات ساختمان در شکل 1 نشان داده شده است. مهمترین تعاریف مربوط به زمین در زیر گروه بندی شده است.
الکترود زمین یک رسانا است که در زمین جاسازی شده و از نظر الکتریکی به آن متصل است ، یا یک هادی جاسازی شده در بتن است که در یک منطقه بزرگ (به عنوان مثال پایه زمین) در تماس با زمین است.
هادی زمین رسانایی است که بخشی از سیستم را که باید به الکترود زمینی متصل شود ، به شرطی که در تماس با زمین قرار نگیرد یا در زمین عایق بندی شود.
 
اگر اتصال بین a و الکترود زمین شامل یک پیوند جدا کننده ، یک سوئیچ قطع کننده یا یک سیم پیچ زمین باشد ، فقط اتصال بین الکترود زمین و ترمینال سمت زمین از نزدیکترین دستگاه فوق ، زمینی تلقی می شود.
که شامل این موارد نمی شود:
هادی های زمینی که به قطعات زمین واحدهای سه فاز (3 ترانسفورماتور ابزار ، 3 شاخه گلدان ، 3 عایق پست و غیره) متصل می شوند ،
با نصب از نوع محفظه ای: هادی های زمینی که قسمتهای زمینی چندین دستگاه محفظه را به هم متصل می کنند و به یک هادی اصلی زمینی (مداوم) درون این محفظه متصل می شوند.
سیستم ارتینگ مجموعه ای محدود از الکترودهای زمینی متصل به هم رسانا یا قطعات فلزی است که به همان روش کار می کنند (به عنوان مثال پایه های برج ، زره پوش ، غلاف های کابل فلزی) و هادی های زمینی.
زمین محافظ ، ارت یک جز conduc رسانا است که بخشی از مدار اصلی برای محافظت از افراد در برابر ولتاژهای لمسی غیر قابل قبول نیست.
 
زمین گیری سیستم ارت یک نقطه از مدار اصلی است که برای عملکرد صحیح دستگاه ها یا تاسیسات لازم است. این اصطلاح است:
 
مستقیم ، اگر مقاومت دیگری غیر از امپدانس زمین نداشته باشد.
غیرمستقیم ، اگر از طریق مقاومت های مقاومتی اضافی ، القایی یا خازنی ایجاد شود.
زمین محافظ در برابر صاعقه به زمین یک جز component رسانا گفته می شود که بخشی از مدار اصلی نیست تا از برق زدگی به هادی های زنده عملیاتی ناشی از صاعقه تا حد ممکن جلوگیری شود (فلاشورهای برگشتی).
 
انواع الکترودهای ارت
طبقه بندی براساس مکان:
نمونه های زیر مشخص شده است:
 
الکترودهای زمینی الکترودهای خاکی هستند که به طور کلی در عمق کم تا حدود 1 متر قرار می گیرند. آنها می توانند از نوار ، میله یا سیم رشته ای باشند و به صورت الکترودهای شعاعی ، حلقه ای یا مشبک یا به صورت ترکیبی از اینها قرار گیرند.
الکترودهای زمین عمیق الکترودهای خاکی هستند که عموماً در عمق بیشتری به صورت عمودی قرار می گیرند. آنها می توانند از مواد لوله ای ، گرد یا مقطعی باشند.
 
طبقه بندی براساس شکل و سطح مقطع:
مثالهای زیر مشخص شده است: الکترودهای نواری ، سیم رشته ای و زمینی لوله ای.
الکترودهای خاکی طبیعی قطعات فلزی در تماس با زمین یا آب ، مستقیم یا از طریق بتن هستند ، که هدف اصلی آنها زمین نیست اما آنها به عنوان یک الکترود زمین عمل می کنند. آنها شامل لوله ها ، دیوارهای کیسون ، تقویت شمع بتونی ، قطعات فولادی ساختمان ها و غیره هستند.
 
کابل های دارای اثر زمین ، کابل هایی هستند که غلاف فلزی ، محافظ یا زره پوش آنها نشتی به زمین شبیه به الکترودهای زمینی نواری ایجاد می کند.
 
زمین های بنیادی رساناهایی هستند که در بتونی قرار گرفته اند و در سطح وسیعی با زمین تماس دارند. با زمینهای پایه می توان به گونه ای رفتار کرد که گویی هادی در خاک اطراف آن ریخته شده است.
جایی که:
 
الکترود زمین پایه
الکترود زمین حلقه ای
 
الکترودهای کنترل خاکی الکترودهای خاکی هستند که با شکل و آرایش خود بیشتر برای کنترل پتانسیل هستند تا حفظ یک مقاومت پراکندگی خاص.
 
الکترودهای خاکی میله ای با هر طول قابل توجهی به طور کلی از افق های خاک با هدایت متفاوت عبور می کنند. آنها به ویژه در مواردی که افق های پایین تر رسانای خاک در دسترس باشد و الکترودهای زمینی میله ای می توانند به اندازه کافی در این افق ها نفوذ کنند (تقریباً 3 متر) مفید هستند.
 
برای تعیین اینکه آیا افق های پایین تر خاک رساناتر وجود دارد ، مقاومت ویژه خاک در محل اندازه گیری می شود.
 
 
 
 
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی