سیم و کابل

کدام سرب جوش برای شما مناسب است؟

چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۰۴:۴۰ ب.ظ
 
جوشکاری یک کار بسیار ماهر است که به ابزارهای تخصصی نیاز دارد - به دلیل دانش فنی مورد نیاز برای انجام ایمن و تمیز کار، به دور از چیزی است که بتوانید درک عملی آن را به خودتان بیاموزید. مراقبت و ملاحظات مورد نیاز برای عمل جوشکاری در مورد تجهیزات مورد استفاده برای انجام کار مانند اندازه و کیفیت سرب جوشکاری که استفاده می کنید نیز اعمال می شود. به این ترتیب، مطمئن شوید که تجهیزات صحیح را برای انجام کار به دست می آورید، سودمند است.
ما این راهنما را ایجاد کرده ایم تا جزئیات و اطمینان لازم را برای انتخاب سرب جوش مناسب برای اهداف خود به شما ارائه دهیم.
بیشتر بخوانید: سیم های نصب ثابت
 
سرب جوش چیست؟
سرب جوشکاری یک کابل محصور شده از سیم رشته ای است که برای هدایت الکتریسیته و تغذیه الکترود از دستگاه جوش قوس الکتریکی استفاده می شود. جوشکاری قوس الکتریکی که به عنوان جوشکاری چوبی نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که برای جوش دادن یک قطعه فلز به دیگری استفاده می‌شود و کابل‌های جوشکاری مجرای برق بین دستگاه جوش و الکترود هستند که جادوگری را انجام می‌دهند.
 
جوشکاری قوسی تنها یکی از چندین روش مختلف جوشکاری است، زیرا میراث اجدادی این صنعت به آهنگر آهنگر در دوران باستان باز می گردد. جوشکاری آهنگری سنتی هنوز یک روش موثر برای ذوب فلزات است، اما این فرآیند پیچیده است و حتی به مهارت بالاتری نسبت به جوشکاری قوس الکتریکی یا سایر روش‌های استانداردی که امروزه استفاده می‌شود، نیاز دارد. جوشکاری قوس الکتریکی شامل استفاده از قوس الکتریکی است که حرارت زیادی برای ذوب فلزات به مایع ایجاد می کند. این فلزات پس از اتصال به حالت جامد خنک می شوند.
بیشتر بخوانید: سیم های انعطاف پذیر
سایر انواع رایج جوشکاری شامل جوشکاری با پرتو لیزر، جوشکاری با پرتو الکترونی و الکتروسرباره است، اما جوشکاری قوس الکتریکی رایج‌ترین روشی است که امروزه انجام می‌شود. برخی از اشکال مختلف جوشکاری قوس الکتریکی عبارتند از:
 
جوشکاری MIG یا جوشکاری قوس فلزی با گاز
جوشکاری چوبی یا جوشکاری قوس فلزی محافظ
جوشکاری قوسی با هسته شار
جوشکاری TIG یا جوشکاری قوسی تنگستن گازی
سرنخ های جوشکاری از چه ساخته شده اند؟
سرب جوشکاری شامل رشته‌های سیم مسی با اندازه‌های مختلف است که توسط عایق لاستیکی و یک پوشش غیر رسانا از نئوپرن یا اتیلن پروپیلن مونومر احاطه شده‌اند تا دوام بیشتری داشته باشند.
 
همچنین نوع جدیدی از سرب جوش ساخته شده از رشته های آلومینیومی وجود دارد که سبک تر و ارزان تر از سیم های جوش مسی هستند. با این حال، آلومینیوم از نظر توانایی هدایت الکتریسیته نسبت به مس پایین‌تر است، بنابراین برای تولید بار کافی به آلومینیوم بیشتری نیاز دارد. در نتیجه، یک سرب جوشکاری رشته آلومینیومی باید حداقل یک اندازه بزرگتر از یک سیم با رشته های مسی باشد تا موثر باشد.
 
عایق سرب جوش از رشته های مسی یا آلومینیومی در برابر قرار گرفتن در معرض محافظت می کند، در حالی که پوشش غیر رسانا محافظت پشتیبان اضافی را فراهم می کند. بر اساس طراحی، عایق و ژاکت در برابر شعله، گریس، ضربه، روغن، لبه‌های تیز و جرقه مقاومت می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که رشته‌های داخل آن عملکردی دارند و از حوادث خطرناک ناشی از سیم در معرض جلوگیری می‌کنند.
 
علاوه بر این، کابل جوش باید به اندازه کافی محکم و منعطف باشد تا در برابر کشیدن روزانه در کف کارگاه، اتصالات جوشکاری و سایر سطوح ناهموار مقاومت کند. در حالی که عایق و ژاکت کابل را بادوام می کند، انعطاف پذیری آن به اندازه هر رشته مسی یا آلومینیومی بستگی دارد. به طور کلی، رشته های کوچکتر به معنای کابل انعطاف پذیرتر است، اما رشته های بزرگتر برای برخی موقعیت ها ضروری است.
 
آیا رشته های جوش انواع مختلفی دارند؟
دو نوع اصلی از رشته های جوش وجود دارد که با نام های کلاس K و کلاس M شناخته می شوند.
 
سرب جوش کلاس K دارای رشته هایی به اندازه 30 سیم سنج آمریکایی است. ژاکت در کلاس K معمولا در رنگ های تیره تر مانند مشکی یا قرمز عرضه می شود. سیم های کلاس K نیز رایج ترین نوع کابل جوشی هستند که با آن مواجه خواهید شد.
 
از سوی دیگر، سرنخ های جوش کلاس M از 34 رشته AWG استفاده می کنند که باعث افزایش دوام و انعطاف پذیری می شود. به یاد داشته باشید که در گیج ها، عدد بالا برابر با قطر کوچک است، بنابراین رشته های کلاس M به طور قابل توجهی نازک تر از رشته های کلاس K هستند. لیدهای کلاس M عموما دارای ژاکت های رنگ روشن تری هستند و قیمت آنها بیشتر از تارهای کلاس K است.
 
اندازه های مختلف سرب جوش چیست؟
مانند رشته ها، سرنخ های جوشکاری نیز از اندازه گیری استاندارد AWG پیروی می کنند. اندازه های سرب جوش معمولی 6، 4، 2، 1، 1/0 - تلفظ شده "one-aught" - 2/0 و 4/0 AWG هستند.
به چه اندازه سرنخ های جوشکاری نیاز دارم؟
هر سرب جوشکاری باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا جریان الکتریکی عبوری از آن را در خود جای دهد به همان دلیل که شلنگ آتش نشانی ضخیم تر و سنگین تر از شلنگ باغچه است. اگر جریان الکتریکی بیش از توان سیم باشد، کابل به دلیل مقاومت عایق بیش از حد گرم می شود و ممکن است منبع تغذیه قطع شود.
 
هنگام تعیین اندازه سرب جوشکاری برای کاربردهای خود ملاحظات مختلفی وجود دارد، از جمله موارد زیر.
 
ظرفیت کابل جوش: ظرفیت آمپراژ کابل جوش به مقدار جریان الکتریکی اشاره دارد که کابل می تواند با خیال راحت در خود جای دهد و عامل تعیین کننده در تعیین اندازه سرب جوشکاری مورد نیاز شما است. فاکتورهای موثر بر ظرفیت کابل جوش عبارتند از گیج، طول، مقاومت الکتریکی، درجه حرارت عایق و دستگاهی که به آن متصل می شود.
رنگ: اگر در گاراژ یا محل کار خود از سیم های جوش با اندازه های مختلف استفاده می کنید، ممکن است بخواهید رنگ ژاکت آنها را سفارشی کنید تا بتوانید به سرعت بین کابل ها در حین کار تفاوت قائل شوید. اشتباه تاسف‌آوری است که سیم‌های خود را با هم مخلوط کنید و به طور تصادفی جریان الکتریکی بیشتری از سرب جوش ارسال کنید.
انعطاف پذیری: همانطور که گفته شد، انعطاف پذیری کابل به ضخامت رشته های مسی یا آلومینیومی مورد استفاده برای هدایت جریان الکتریکی بستگی دارد. دو گزینه اصلی که می‌توانید انتخاب کنید، سرنخ‌های کلاس K با رشته‌های 30-AWG و لیدهای کلاس M با رشته‌های 34-AWG هستند. کلاس K کمی بیشتر اما انعطاف پذیری کمتری خواهد داشت، در حالی که برعکس برای لیدهای جوشکاری کلاس M صادق است. تعداد رشته های بیشتر باعث افزایش انعطاف پذیری در کابل می شود.
گیج: گیج کابل جوش شما بر ظرفیت آن تأثیر می گذارد، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد گیج کابل باید بدانید که چه مقدار جریان برای کابل نیاز دارید. کابل‌های نازک‌تر و با گیج بالاتر، دارای قدرت کمتری هستند اما انعطاف‌پذیرتر هستند.
عایق: عایق روی کابل جوش یک ویژگی حفاظتی ضروری است، هم برای رشته های سیم و هم برای ایمنی محل کار. با این حال، مقاومت در برابر جریان الکتریکی ایجاد می کند و قبل از ذوب شدن عایق کابل، گرما را تا حد خاصی تولید می کند. هرچه مقاومت عایق بیشتر باشد، درجه حرارت و قدرت کابل کمتر خواهد بود. اکثر کابل‌های جوشکاری دارای درجه‌بندی هستند که حداکثر دمایی را که می‌توانند بدون ایجاد آسیب به آن برسند، نشان می‌دهد.
طول: همراه با گیج کابل جوش، طول آن نیز بر قدرت آن تأثیر می گذارد. هرچه یک سیم نازک تر و بلندتر باشد، آمپانتی آن کمتر خواهد بود. اگر نیازی به کابل جوش طولانی ندارید و جریان الکتریکی مورد نیاز شما بیش از حد نیست، احتمالاً می توانید انعطاف پذیری را در اولویت قرار دهید و کابل نازک تر، حدود 6 AWG را انتخاب کنید. از سوی دیگر، اگر به کابل جوش طولانی‌تری نیاز دارید، باید تعادل ایده‌آل بین انعطاف‌پذیری، طول و ظرفیت را تعیین کنید.
یکی دیگر از عواملی که باید در مورد عایق و ampacity در نظر گرفت، گرمای محیط است که به توانایی کابل در تابش گرما مربوط می شود. اگر چند کابل را روی هم قرار دهید، سریعتر گرم می شوند. مطمئن شوید که محل کار شما خالی از شلوغی و وسایلی است که استفاده نمی کنید. در غیر این صورت، کابل جوش شما ممکن است زودتر از آنچه انتظار دارید داغ شود.
 
کابل جوش شما همچنین دارای درجه حرارت محیطی است که نشان می دهد مواد چقدر گرما را دفع می کنند. درجه حرارت کمتر محیط نشان می دهد که کابل گرما را به خوبی دفع می کند، در حالی که درجه بندی بالاتر توانایی کابل را برای صرف گرما کاهش می دهد و قدرت کلی آن را کاهش می دهد.
 
برخی از سوالاتی که ممکن است بخواهید برای تعیین اندازه و نوع سرب جوشکاری مورد نیاز خود بپرسید عبارتند از:
نرخ تبدیل ولتاژ و خروجی ترانسفورماتور جوشکاری و منبع تغذیه شما چقدر است؟
طول کل مدار جوش شما چقدر است - به عبارت دیگر، کل مسیری که برق از ابتدا تا انتها طی می کند؟
فضای کاری شما چقدر است و چقدر از آن را به جوشکاری قوس الکتریکی اختصاص می دهید؟
آیا از سرنخ های جوشکاری با اندازه های مختلف در یک فضای کاری استفاده خواهید کرد؟
بالاترین اولویت شما چیست - قدرت، دوام یا انعطاف پذیری؟
آیا کار خود را در یک محل کار صنعتی انجام خواهید داد که ممکن است کابل جوش را در معرض ساییدگی، روغن، جرقه یا آب قرار دهد؟
با توجه به همه این متغیرها، ممکن است بخواهید از مشاوره حرفه ای در مورد اندازه کابل جوش توصیه شده برای اهداف خود استفاده کنید. مطمئن شوید که طول مدار جوشکاری، توان خروجی نامی و چرخه کاری خود را می دانید، زیرا اکثر توصیه ها برای کابل جوش AWG به این سه اندازه گیری بستگی دارد.
 
طول مدار جوش
برای تعیین اینکه کابل جوش شما به چه مقدار آمپری نیاز دارد، طول کل الکترود و کابل های کار را اندازه بگیرید و دو رقم را با هم جمع کنید. کابل الکترود سرب جوش شماست که برق را به الکترود می رساند و به نگهدارنده الکترود متصل می شود. در مقابل، کابل کار به گیره کار متصل می شود که گاهی به اشتباه کابل و گیره زمین نامیده می شود. این کابل ها یک مدار کامل را برای سیستم جوش قوس الکتریکی تشکیل می دهند تا تحت آن کار کند.
توان خروجی نامی
پس از اندازه گیری هر دو کابل و اضافه کردن آنها به یکدیگر، حداکثر جریان خروجی دستگاه جوش خود را بررسی کنید. انجام این کار نباید خیلی پیچیده باشد، زیرا اکثر دستگاه های جوشکاری این عدد را در نام خود وارد می کنند. به عنوان مثال، جوشکار چند فرآیندی Flextec 650 CE دارای حداکثر خروجی نامی 650A است.
 
چرخه کار
علاوه بر خروجی توان نامی دستگاه جوش خود، باید چرخه کاری آن را نیز بدانید، که درصد زمانی است که در 10 دقیقه می تواند با خیال راحت با توان نامی خود بدون گرم شدن بیش از حد کار کند. اگر چرخه کاری دستگاه شما 60 درصد است، به این معنی است که از هر 10 دقیقه شش دقیقه با ظرفیت کامل کار می کند.
چه گواهینامه هایی یک شرکت تولید کننده کابل جوش قابل اعتماد را نشان می دهد؟
همه کابل‌های جوشکاری گواهینامه ایمنی مستقل را به دست نیاورده‌اند، که می‌تواند کمی یک پرچم قرمز باشد. شناخته شده ترین سازمان تایید کابل جوش UL، LLC است. بنابراین اگر شرکت تولید کننده کابل جوش شما دارای تاییدیه UL باشد، می توانید به کیفیت محصولات آنها اعتماد کنید.
 
برخی دیگر از سازمان های معتبر تایید کننده کابل جوش عبارتند از CSA، اداره ایمنی و بهداشت معدن و دستورالعمل محدودیت مواد خطرناک. دو سازمان گواهی دهنده اخیر کابل های جوشکاری استاندارد را تایید می کنند، اما UL و CSA این کار را نمی کنند.
 
برخی از تولیدکنندگان کابل جوش قابل اعتماد که کابل‌های جوش مورد تایید UL، CSA، MSHA و RoHS را ارائه می‌دهند عبارتند از جنرال کابل، کابل کلمن و سیم آلفا. ما با افتخار محصولات هر یک از این تولید کنندگان محترم کابل جوش را در Wesbell Wire and Cable حمل می کنیم.
 
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی