سیم و کابل

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۷
مهر
در برق، فاز به توزیع بار اشاره دارد. تفاوت بین پاورهای تک فاز و سه فاز چیست؟ برق تکفاز یک مدار برق متناوب دو سیمه (AC) است. به طور معمول، یک سیم برق - سیم فاز - و یک سیم خنثی وجود دارد که جریانی بین سیم برق (از طریق بار) و سیم خنثی جریان دارد. برق سه فاز یک مدار برق متناوب سه سیم است که هر سیگنال AC با فاصله 120 درجه الکتریکی از یکدیگر قرار دارد.
درباره کابل nyy و نحوه تشخیص فاز و نول در زیتون کابل بیشتر بخوانید.
 
منازل مسکونی معمولاً توسط یک منبع تغذیه تک فاز سرویس می شوند، در حالی که تأسیسات تجاری و صنعتی معمولاً از منبع تغذیه سه فاز استفاده می کنند. یکی از تفاوت های کلیدی بین تک فاز و سه فاز این است که منبع تغذیه سه فاز بارهای بالاتر را بهتر تحمل می کند. منابع تغذیه تک فاز معمولاً زمانی که بارهای معمولی روشنایی یا گرمایش هستند، به جای موتورهای الکتریکی بزرگ استفاده می شود.
 
سیستم های تک فاز را می توان از سیستم های سه فاز مشتق کرد. در ایالات متحده، این کار از طریق یک ترانسفورماتور برای دریافت ولتاژ مناسب انجام می شود، در حالی که در اتحادیه اروپا مستقیماً انجام می شود. سطوح ولتاژ در اتحادیه اروپا به گونه ای است که یک سیستم سه فاز می تواند به عنوان سه سیستم تک فاز نیز عمل کند.
 
برق تک فاز در مقابل برق سه فاز
یکی دیگر از تفاوت های مهم بین برق 3 فاز در مقابل برق تک فاز، سازگاری در ارائه توان است. به دلیل اوج و افت ولتاژ، یک منبع تغذیه تک فاز به سادگی سازگاری یک منبع تغذیه سه فاز را ندارد. منبع تغذیه سه فاز برق را با سرعت ثابت و ثابتی ارائه می دهد.
 
با مقایسه برق تک فاز در مقابل برق سه فاز، منابع تغذیه سه فاز کارآمدتر هستند. یک منبع تغذیه سه فاز می تواند سه برابر یک منبع تغذیه تک فاز برق انتقال دهد، در حالی که فقط به یک سیم اضافی (یعنی به جای دو سیم، سه سیم) نیاز دارد. بنابراین، منابع تغذیه سه فاز، چه سه سیم یا چهار سیم داشته باشند، نسبت به منابع تغذیه تک فاز، از مواد رسانای کمتری برای انتقال مقدار مشخصی از توان الکتریکی استفاده می کنند.
تفاوت بین پیکربندی 3 فاز و تک فاز
برخی از منابع تغذیه سه فاز از سیم چهارم استفاده می کنند که یک سیم خنثی است. دو پیکربندی رایج سیستم های سه فاز به نام های wye و delta شناخته می شوند. یک پیکربندی دلتا فقط سه سیم دارد، در حالی که یک پیکربندی wye ممکن است سیم چهارم، خنثی داشته باشد. منبع تغذیه تک فاز دارای سیم خنثی نیز می باشد.
 
هر دو سیستم توزیع برق تک فاز و سه فاز دارای نقش هایی هستند که برای آنها مناسب است. اما این دو نوع سیستم کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.
اگر تنها مشکلات کیفیت توان توسط بارهای غیر خطی تک فاز مانند دستگاه‌های کپی و چاپگر ایجاد می‌شد، ممکن بود فکر کنیم دنیای اندازه‌گیری کیفیت توان بسیار ساده‌تر بود. با این حال، در دنیای امروزی که ما در آن زندگی می کنیم، چه در حال انجام بررسی های کیفیت برق یا عیب یابی مشکلات سیستم الکتریکی باشید، به یک تحلیلگر کیفیت برق سه فاز نیاز دارید. راه اندازی یک تحلیلگر کیفیت توان با پنج سیم ولتاژ و گیره های چهار آمپر، و سپس انتخاب از بین صفحات مختلف که بیش از ده ها پارامتر مختلف را برای اندازه گیری و ضبط ارائه می دهند، همگی می تواند ترسناک باشد. با این حال، آنالایزرهای کیفیت برق سه فاز مانند Fluke 435، به همان اندازه که قدرتمند هستند، پس از درک اصول عملکرد، استفاده از آنها ساده است.
 
نظارت بر کیفیت برق سه فاز ضروری است. چه مشکلات مرموز الکتریکی را عیب یابی کنید و چه خدمات اضافی به مشتری ارائه دهید، برق سه فاز است که به مشتریان تجاری و صنعتی ارائه می شود و برق سه فاز است که در سراسر یک تأسیسات توزیع می شود.
 
نصب آنالایزر سه فاز
مگر اینکه مشکل خاصی را عیب یابی کنید، یک مکان خوب برای شروع با یک بررسی کلی کیفیت توان، نقطه اتصال مشترک (PCC) است. PCC نقطه ای است که در آن ابزار برق و رابط مشتری رخ می دهد. برای مقاصد عملی، PCC سمت مشتری ابزار سنجش درآمد است. آنالایزرهای کیفیت توان باید در یک مکان امن در پایین دست قطع اصلی استفاده شده و با رعایت تمام شیوه های کار ایمن نصب شوند.
قبل از نصب آنالایزر سه فاز، پیکربندی سیستم توزیع را در صفحه "تنظیم" ابزار انتخاب کنید. Fluke 435 ده پیکربندی مختلف را ارائه می دهد. Wye سه فاز بیشتر در کاربردهای تجاری و صنعتی با ولتاژهای 480Y/277 یا 208Y/120 استفاده می شود. برای جلوگیری از سردرگمی در هنگام اتصال سیم‌ها، از نشانگرهای سرب رنگی برای مطابقت با ولتاژ استفاده کنید و سیم‌ها را با رنگی که در صفحه پیکربندی آنالایزر نشان داده شده است، ببندید.
 
همیشه برای ایمنی ابتدا سیم زمین و سپس ولتاژ و جریان باقی مانده را وصل کنید. "Scope" را فشار دهید تا اتصالات مناسب را بررسی کنید و به دنبال چرخش مناسب باشید و تأیید کنید که همه سرنخ ها به درستی متصل شده اند.
 
 
صفحه منو نمای کلی از بسیاری از عملکردهای موجود در تحلیلگر کیفیت توان را ارائه می دهد. صفحه مناسب را برای شروع نظارت بر پارامترها انتخاب کنید.
اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها
اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها را با فشار دادن Menu برای انتخاب و تنظیم پارامترهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل شروع کنید. صفحه نمایش ولت/آمپر/هرتز مکان خوبی برای شروع و دریافت تصویر کلی از شرایط سیستم است. یک مقدار مهم ضریب تاج (CF) نشان داده شده است. CF نسبت پیک ولتاژ به ولتاژ RMS است. میزان کاهش CF به زیر 1.4 نشان دهنده میزان مسطح شدن پیک های موج سینوسی است. امواج سینوسی که تمایل به صاف شدن دارند، اجازه نمی‌دهند خازن‌های موجود در منابع تغذیه تا حداکثر مقدار خود شارژ شوند (این خازن‌ها برای شارژ تا حداکثر ولتاژ طراحی شده‌اند). خازن هایی که به طور کامل شارژ نمی شوند می توانند منجر به مشکلاتی شوند، از قفل شدن رایانه گرفته تا هشدارهای جعلی در تجهیزات الکترونیکی. برعکس، اگر CF از 1.4 بالاتر رود، این نشان دهنده نوع دیگری از اعوجاج است، و اگر پیک ولتاژ بیش از حد بالا برود، می تواند باعث خرابی قطعه شود. توجه به این نکته مهم است که یک مولتی متر RMS به خواندن مقادیر رضایت بخش ادامه می دهد، در حالی که CF از 1.4 اسمی موج سینوسی ولتاژ خالص منحرف شده و باعث مشکلات تجهیزات شده است. به همین دلیل و دلایل مشابه دیگر، نمی توان از DMM برای عیب یابی مشکلات کیفیت برق استفاده کرد.
انتخاب Dips and Swells در منوی Fluke 435 به کاربر امکان می دهد تغییرات ولتاژ را در طول زمان مشاهده و ثبت کند. افتادگی (که در استانداردهای اروپایی به آن «افت» گفته می‌شود) و تورم، اختلالات برق نسبتاً رایج هستند. فرورفتگی ها و تورم ها، تغییرات ولتاژ کوتاه مدت هستند که در سیستم توزیع به پایین (افت) یا بالا (سوول) می انجامند. افتادگی می تواند منجر به عملکرد نامناسب تجهیزات الکترونیکی، خاموش شدن موتورها از خط شود و حتی باعث به هم خوردن یا افتادن رله ها شود. در طی یک دوره زمانی تورم می تواند به عایق آسیب برساند و باعث خرابی قطعات الکترونیکی شود.
  • طراحی سایت طراحی سایت