سیم و کابل

راهنمای خرید کابل هادی چند هسته ای

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۰۵:۱۵ ب.ظ
وقتی زمان سرمایه‌گذاری است که بر تداوم کسب‌وکار طولانی‌مدت، زمان به‌روزرسانی و اثربخشی تأثیر می‌گذارد، می‌خواهید مطمئن شوید که آن را به درستی انجام داده‌اید. جای کمی برای خطا یا حدس و گمان وجود دارد.
 
مانند بسیاری از خریدهای مهم محصول، هنگام خرید کابل های چند رسانا، ترفند این است که تعادل مناسب بین هزینه و عملکرد را پیدا کنید.
 
با یادگیری هرچه بیشتر در مورد این کابل ها قبل از تصمیم گیری برای خرید، از دردسر کشف دیرهنگام (احتمالاً در هنگام نصب) جلوگیری می کنید که در نهایت راه حلی که انتخاب کرده اید بهترین گزینه نبوده است. این کشف می تواند منجر به کار مجدد و خرج بیش از حد و همچنین خرابی سیستم و خرابی برنامه ریزی نشده شود.
برای خرید سیم ارت روکش دار به زیتون کابل مراجعه کنید.
همه کابل های چند هادی یکسان ایجاد نمی شوند. تصمیماتی که می گیرید نباید صرفاً بر اساس قیمت باشد - برنامه و محیط شما نیز باید در نظر گرفته شود. آنها به شما کمک می کنند تا نوع ساخت کابل و مواد مورد نیاز خود را برای نتایجی که می خواهید تعیین کنید.
 
اما ابتدا، کابل چند رسانا چیست؟
از قطعات الکترونیکی کوچک گرفته تا کاربردهای اتوماسیون کارخانه، کابل های چند رسانا و سیم افشان را می توان در همه جا پیدا کرد. آنها به طور ایمن سیگنال ها و توان الکتریکی را از طریق یک کابل برای کنترل برنامه ها منتقل می کنند.
 
برای انجام این کار، کابل های چند رسانا، چندین هادی عایق را در داخل یک ژاکت به هم می آورند. ممکن است اصطلاح "کابل چند جفت" را نیز بشنوید، که به نوعی کابل چند رسانا اشاره دارد که برای محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی و تداخل با چرخاندن هادی های عایق به صورت جفت قبل از قرار گرفتن در داخل یک ژاکت طراحی شده است.
کابل های چند رسانا را در موارد زیر خواهید یافت:
 
تاسیسات تولید مواد غذایی و نوشیدنی، اتصال چیزهایی مانند ماشین آلات، ربات ها، خطوط مونتاژ، سیستم های نقاله، و سیستم های کنترل
کارخانه ها و آسیاب ها، تجهیزات اتصال مانند کوره ها، روشنایی و عناصر حرارتی
تولید ماشین ابزار، جرثقیل ها و بالابرها و همچنین سیستم های نقاله و حمل و نقل
کارخانه های خودروسازی که برای تجهیزات پردازش و سیم کشی سینی استفاده می شود
برنامه های HVAC، کنترل مواردی مانند سرعت موتور و تنظیمات روشن/خاموش برای VFD ها، پمپ ها و کمپرسورها
از آنجایی که آنها در بسیاری از کاربردها - به عنوان کابل های کنترل، کابل های VFD، کابل های روباتیک و موارد دیگر - استفاده می شوند - کابل های چند رسانا یکی از رایج ترین انواع کابل ها هستند. آنها نقش مهمی در ارتباطات متصل روزانه ما دارند.
 
انتخاب کابل چند هادی مناسب - چه سوالاتی باید بپرسیم
چگونه می توانید کابل چند هادی مناسب را برای برنامه خود مشخص کنید؟ ابتدا محیط خود را در نظر بگیرید. سپس، یک کابل چند رسانا ساخته شده برای آن تنظیم را انتخاب کنید. چهار جزء تشکیل دهنده این کابل ها - هادی ها، عایق ها، محافظ ها و پوشش ها - به طور مستقیم بر کارکرد کابل در کارخانه یا تأسیسات شما تأثیر می گذارد.
 
قبل از تصمیم گیری برای خرید، این سوالات را در مورد محیط اطراف خود از خود بپرسید. پاسخ های شما شما را به سمت انتخاب درست راهنمایی می کند.
 
1. آیا دمای بسیار بالایی در گیاه شما وجود دارد؟
اگر گرمای زیاد یک اتفاق عادی است، پس به عایق کابل و مواد ژاکت توجه ویژه ای داشته باشید.
 
در کارخانه‌ها یا کارخانه‌ها - یا حتی در کاربردهایی که تجهیزات پخت، روشنایی یا عناصر گرمایشی در نزدیکی آن قرار دارند - دمای بالا ممکن است بر عملکرد کابل تأثیر بگذارد.
 
برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، ذوب شدن یا سایر مسائل، یک کابل چند رسانا با عایق و یک ژاکت طراحی شده برای مقاومت در برابر محیط های با گرمای زیاد انتخاب کنید. مواد کابلی مانند TPE (الاستومر ترموپلاستیک) و سیلیکون می توانند در برابر دماهای بالا محافظت کنند، عمر طولانی را تضمین کنند و از آسیب ناشی از گرما محافظت کنند.
 
فر صنعتی
همیشه به حداکثر دمای نامی کابل اشاره کنید (که عمدتاً بر اساس مواد سازنده آن است) و شرایط بالقوه "بیش از حد دما" را در برنامه خود در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از طرح های کابل بسته به کاربرد، بیش از یک "حداکثر درجه حرارت" خواهند داشت، برای مثال یک کابل چند رسانا با عایق PVC می تواند در استفاده ثابت تا 221 درجه فارنهایت (105 درجه سانتیگراد) درجه بندی شود، اما فقط تا 194 درجه فارنهایت (90 درجه سانتیگراد) برای کاربردهای انعطاف پذیر و مبتنی بر حرکت.
 
2. آیا مواد شیمیایی، روغن ها، روان کننده ها یا خنک کننده ماشین آلات در کارخانه شما وجود دارد؟
اگر چنین است، پس به پوشش کابل توجه ویژه ای داشته باشید. مواد مناسب کابل شما را از مایعات خشن و مواد شیمیایی محافظت می کند.
فقط به این دلیل که مواد شیمیایی، روغن‌ها، روان‌کاری و/یا خنک‌کننده ماشین‌آلات در کارخانه‌ها و محیط‌های غذا و نوشیدنی رایج هستند، به این معنا نیست که همه کابل‌های چند رسانا برای مقاومت در برابر آنها طراحی شده‌اند. وجود آنها باید در انتخاب کابل شما نقش داشته باشد.
 
برای حفظ انعطاف‌پذیری، کابل‌های چند رسانا حاوی نرم‌کننده‌هایی در داخل ترکیبات عایق خود هستند. اگر این نرم‌کننده‌ها از طریق جذب با مواد شیمیایی، روغن‌ها یا روان‌کننده‌های خشن تماس پیدا کنند، تخریب کابل، خرابی عملکرد و خرابی احتمالی رخ می‌دهد. وقتی این اتفاق بیفتد، نمی‌توان آن را واگرد کرد.
 
چند نمونه از آسیب های احتمالی ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا روغن عبارتند از:
 
تورم، که باعث افزایش قطر کابل می شود
نرم شدن یا ذوب شدن که منجر به از بین رفتن انعطاف و ازدیاد طول کابل می شود
تغییر رنگ، که در نهایت می تواند منجر به ترک خوردن شود
سخت شدن یا ترک خوردگی، که همچنین منجر به از دست دادن انعطاف پذیری کابل و ازدیاد طول می شود
در این محیط‌ها، انتخاب کابلی با ژاکتی که برای مقاومت در برابر این مایعات طراحی شده باشد، مانند کابلی که از پلی اورتان (PUR) ساخته شده است، مهم است. در مقابل روغن ها و مواد شیمیایی بهتر از سایر مواد پوشش دهنده، از جمله پلی وینیل کلرید معمولی یا پی وی سی مقاومت می کند (اگرچه PVC نیز توانایی مقاومت در برابر روغن و اسید را در محیط های خاص دارد).
 
3. چه نوع سطوحی در نزدیکی کابل وجود دارد؟
آیا روی سطح ناهموار یا نزدیک آن نصب می شود؟ آیا چیزی با آن برخورد خواهد کرد؟ اگر چنین است، کابل شما به ژاکتی نیاز دارد که بتواند در برابر این سایش مقاومت کند.
 
در محیط‌هایی که سایش وجود دارد، کابل‌ها می‌توانند زمانی که روکش‌های آن‌ها برای محافظت از محافظ و هادی‌های داخل آن‌ها خیلی نازک یا نرم باشد، از کار بیفتند. به دنبال ژاکت های کابل PUR سنگین باشید که در برابر برش یا پوشیدن در برابر ساییدگی روی سطوح ناهموار مقاومت می کنند. اگر کابل با مواد مناسب پوشانده شود، تعداد ضربات بسیار زیادی نیاز است تا باعث شود عایق کابل از بین برود.
 
کابل به دلیل سایش پاره شد
4. آیا رطوبت یا رطوبت در گیاه شما امکان پذیر است؟
اگر کابل ها در محیط های مرطوب - یا در مکان هایی با رطوبت بالا - استفاده شوند، ممکن است خوردگی یک نگرانی باشد. انتخاب مواد هادی مناسب می تواند عملکرد را در این شرایط بهبود بخشد.
 
هادی‌های مسی لخت در اکثر سایت‌های صنعتی امروزی مناسب هستند و برای استفاده در کاربردهای جوشکاری اولتراسونیک مناسب هستند، اما مس قلع‌شده (پوشیده شده با آلیاژ فلز) برای کاربردهای مرطوب و با رطوبت بالا مناسب‌تر است و لحیم کاری بسیار آسان است. هر دو عملکرد مشابهی دارند، اما هادی های مسی قلع دار در محیط های تولید و فرآیند دوام بیشتری خواهند داشت.
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی