سیم و کابل

5 روش برای تشخیص سایز کابل (قسمت دوم)

چهارشنبه, ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۰۵:۰۲ ب.ظ
در مقاله قبل دو روش برای تشخیص سایز و اندازه کابل را با هم بررسی کردیم. امروز نیز در ادامه این مقاله به مرور و بررسی 3 روش مهم دیگر می پردازیم. درادامه با ما همراه باشید.
شرکت زیتون کابل در زمینه فروش سیم و کابل و انواع کابل پاور فعالیت کرده و سابقه درخشانی دارد.
 
استفاده از اندازه کابل برق
3. چگونه اندازه کابل برق را اندازه گیری می کنید؟
اندازه گیری اندازه کابل برق می تواند گاهی گیج کننده و چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که هنگام اندازه‌گیری آن باید همیشه مراقب باشید، زیرا انتخاب اندازه سیم یا کابل مناسب هنگام اندازه‌گیری سیم برای تاسیسات الکتریکی بسیار مهم است. اندازه اشتباه سیم برای بارهای بزرگتر جریان ممکن است هرج و مرج ایجاد کند و ائتلاف ها را گیج کند و منجر به خرابی تجهیزات الکتریکی، آتش سوزی خطرناک و صدمات جدی شود.
از این رو، خوب است روشن شود که از نظر علمی، همه هادی ها، سیم ها و کابل ها (به غیر از ابررساناها) مقداری مقاومت دارند.
 
این مقاومت معمولاً مستقیماً متقارن با طول و متقارن متقارن با قطر رسانا است. این به این دلیل است که هر زمان که جریان از یک هادی عبور می کند، افت ولتاژ در آن هادی رخ می دهد. معمولا افت ولتاژ ممکن است برای طول های کوچک رسانا رها شود. با این حال، در مورد هادی های با کالیبر پایین و طول بلند، ما باید افت ولتاژ قابل توجهی را برای نصب مناسب کابل سیم کشی برق و پس از آن نظارت بار در نظر بگیریم.
 
علاوه بر این، وقتی صحبت از سیم‌کشی برق می‌شود، کابل‌ها، ووفرها و بلندگوها، در میان سایر ماشین‌های الکتریکی مورد استفاده برای طراحی گنجینه‌ها، همگی تحت موضوعات گونه‌های خاص بر اساس گیج قرار دارند. در نتیجه، گیج سیم برق مناسب برای ووفرها و بلندگوها با توجه به طول و ارتفاع آنها و نصب یا عدم نصب صحیح آنها در دیوار تعیین می شود.
 
به غیر از آن، برای اینکه بتوانید سیم را به طور کامل و مطمئن و ایمن داشته باشید، ابتدا باید جریان آن را با یک گیج سیم کشی برق بررسی کنید و ببینید که آیا کمکی است و کار با آن آسان است یا خیر. و به یاد داشته باشید، "سیم برای سازندگان گنج در معرض عوامل استرس فیزیکی است." در آن صورت، برای پیدا کردن گیج صحیح برای یک پروژه خاص، از ابزار تجویز شده استفاده کنید.
 
پنج مرحله ملموس و ارزشمند وجود دارد که می تواند شما را در انجام کارآمد اندازه گیری راهنمایی کند. آنها به شرح زیر است:
 
اولین کاری که همیشه باید انجام دهید این است که قبل از اندازه گیری قطر آن، غیرنقاله را از سیم کشی برق و سیم های ماشین حذف کنید.
با کمک یک راپیر کاتر، در اطراف مرز عایق گوه بزنید و اجازه دهید در انتهای خود بچرخد.
سیم کشی غیرفلزی و گیج سیم را با استفاده از ابزار اندازه گیری که اندازه گیری این فلزات را مشخص می کند، اندازه گیری کنید.
از گیج کنار دیافراگم استفاده کنید تا سیم را به طور مناسب و بدون فضا قرار دهید. ابزارهای گیج برای سیم های غیر آهنی مقیاس گیج متفاوتی نسبت به سیم های آهنی دارند.
سیم های حاوی آهن را با استفاده از گیج استاندارد سیم (SWG) اندازه گیری کنید.
سیم های کوتاه را در غارهای گرد گیر کنید.
4. آمپر نمودار اندازه کابل برق چیست؟
با این فرض که همه ما می فهمیم نمودار چیست، بنابراین باید اصطلاح "آمپر" را درک کنیم. آمپر یک آمپر است و به قدرت یا انرژی جریان الکتریسیته گفته می شود که بر حسب آمپر تعیین و اندازه گیری می شود.
 
همچنین آمپر نمودار حداکثر جریانی است که یک هادی می تواند به طور مداوم تحت شرایط استفاده بدون تجاوز از درجه دمایی خود حمل کند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیم باید از اندازه صحیح سیم برق برای جریان (بار) مورد نیاز مدار استفاده کنید.
 
جدای از آن، اطمینان حاصل کنید که تعداد و انواع چرخ دنده های الکتریکی به یک مدار متصل شده اند تا بررسی میزان مورد نیاز رسانا آسان تر شود. معمولاً یک مدار اندازه کابل خانه با عملکرد عمومی برای 20 آمپر طراحی می شود. در حالی که کابل برق مدار روشنایی ممکن است فقط برای 15 آمپر طراحی شود،
 
یکی از شناخته شده ترین، ساده ترین و ساده ترین روش ها برای محاسبه آمپر نمودار، گرفتن وات و تقسیم آن بر ولتاژ است. به عنوان مثال، بیایید وات مثلاً یک چراغ روشنایی را که قرار است انجام دهید یا در آن کار کنید، 100 و ولت آن را 20 در نظر بگیرید. با این کار، باید 100 را بر 20 تقسیم کنید و 5 دریافت خواهید کرد. از نظر ریاضی، باید به این صورت ظاهر شود: 20/100 = 5.
 
با انجام این کار، درست مانند هر کار دیگری که به ابزار نیاز دارد، اندازه کابل های برق نیز دارای ابزارهایی هستند که محاسبه آسان آمپر نمودار را با استفاده از ابزارهایی مانند مولتی متر امکان پذیر می کنند. این ابزار به عنوان یک چرخ دنده دستی کوچک تعریف می شود که می تواند مقاومت، ولتاژ و آمپر را اندازه گیری کند.
 
همیشه عاقلانه است که به خاطر داشته باشید که هنگام برنامه ریزی یا وظیفه استفاده از این نوع ابزار، برای شما حیاتی است که بدانید مدل خاصی که استفاده می کنید دارای چه رتبه ای است. یک مثال خوب زمانی است که مولتی مترها درجه بندی می شوند یا انتظار می رود که مقدار مشخصی جریان را تحمل کنند. اگر از مولتی متر پنج آمپر استفاده می کنید، اما 100 آمپر از آن عبور می کنید، فیوز مولتی متر آسیب می بیند.
 
درک و اندازه آمپر ضروری است، به خصوص هنگام کار بر روی یک نصب روشنایی یا پروژه الکتریکی. شما باید مطمئن شوید که سیم‌های برقی که استفاده می‌شوند، جریان بیشتری از حد توان خود دریافت نمی‌کنند و برای آن‌ها درجه‌بندی شده‌اند.
 
در مثال بالا، اندازه کابل سیم کشی برق در مکانیزم تنها می تواند جریان الکتریکی تا پنج آمپر را تحمل کند. بر اساس ولت و وات مورد استفاده، قرار نیست بیشتر از آن را حمل کنند. قبل از اینکه کار خود را انجام دهید، همیشه مطمئن شوید که تمام سیم های یک سوکت چراغ را برای یک آمپر تست کنید تا بدانید قبل از نصب چراغ هایی با وات خاص، چقدر جریان می تواند تحمل کند.
 
5. طول کابل برق چند میلی متر است؟
عمدتاً، وقتی با اندازه کابل برق در میلی‌متر مربع سروکار دارید، احتمالاً آنچه را که ما کابل‌کشی دو هسته‌ای و ارت می‌نامیم را می‌بینید که در هر مکان در مکان‌های مختلف کار و خانه‌ها در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. معمولاً 2.5 میلی متر و 1-1.5 میلی متر رایج ترین میکرومترهای مورد استفاده برای کارکنان پریز و چراغ ها هستند.
 
علاوه بر آن، کابل برق دیگری نیز به نام دو هسته ای وجود دارد که برای کابل های برق داخلی و خارجی استفاده می شود. و همانطور که از نام حمایت می کند، دوقلو شکلی از دو ناف دیگر است که با ژاکت بیرونی و زمین در بین آنها مرتبط است. با گنجاندن رنگ های هماهنگ، کابل دو هسته ای نیز معروف است که از یک غلاف طلایی برای امتیاز زنده و یک بازوی آبی برای هسته خنثی ساخته شده است. هسته زمین در روکش سبز و زرد واضح است (اما وقتی آن را نصب کنید سبز می شود). سپس باید آن را با یک آستین عایق به اندازه کافی بپوشانید.
 
علاوه بر این، هسته دیگری که به طور کامل به سیم کشی کابل برق کمک می کند فلکس نام دارد. این یکی معمولاً برای سیم کشی ثابت و محکم به وسایل و چراغ های شما می پیوندد و همان هدف هسته دوقلو را انجام می دهد. با این حال، این کابل در طیف وسیعی از اندازه ها قابل دستیابی است. در زیر نمونه‌ای از جدولی آورده شده است که اندازه‌های مختلفی را که ممکن است برای رتبه‌بندی‌های مختلف لوازم خانگی لازم باشد نشان می‌دهد:
 
منبع: https://zwcables.com/electrical-cable-size/
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی