سیم و کابل

آیا سیم نول نازک تر از سیم فاز است؟

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۴:۳۳ ب.ظ
در مورد اندازه سیم خنثی سردرگمی زیادی وجود دارد. سیم خنثی در سیم کشی تک فاز مورد نیاز است. برخی می گویند که سیم نول باید نازک تر از سیم فاز باشد، برخی می گویند باید ضخیم تر از سیم فاز باشد و برخی می گویند سیم نول باید به اندازه سیم فاز باشد. حال سوال این است که کدام جمله درست است؟ در یک کلام ساده می گویم که بستگی به نوع سیم کشی، بار و عوامل دیگر دارد. بیایید با جزئیات بحث کنیم.
برای خرید کابل ارت و سیم افشان به فروشگاه زیتون کابل مراجعه کنید.
 
چه زمانی سیم خنثی باید به اندازه سیم فاز باشد؟
 
سیم خنثی باید به اندازه سیم فاز در مدار تک فاز دو سیمه باشد.
در اینجا در شکل بالا مشاهده می کنید که یک بار به منبع تغذیه تک فاز متصل است. در اینجا، سیم خنثی نیز بخشی از مدار زنده است زیرا جریان یکسانی از سیم فاز و سیم نول عبور می کند. همانطور که در اینجا، جریان در هر دو سیم برابر است، بنابراین اندازه هر دو سیم باید برابر باشد.
 
طبق استاندارد برق (IEC 60364-5-52)
سیم خنثی باید به عنوان رسانای برق یا فاز در نظر گرفته شود.
هادی خنثی باید دارای سطح مقطع مشابه با هادی فاز در مدار تک فاز دو سیمه باشد.
 
 
چه زمانی سیم خنثی باید از سیم فاز نازک تر باشد؟
 
اندازه سیم خنثی ممکن است کمتر از سیم فاز در مورد بار متعادل سه فاز در نظر گرفته شود که سیم خنثی عمدتاً به زمین متصل است.
 
سمت LT ترانسفورماتور یا ترمینال خنثی دینام به زمین متصل است. در اینجا هدف اصلی سیم خنثی زمین کردن جریان خطا در صورت عدم تعادل یا هارمونیک است. در اینجا سیم خنثی جریان بار را حمل نمی کند. در این حالت، اندازه سیم خنثی ممکن است کمتر از سیم فاز باشد.
طبق استاندارد برق (IEC 60364-5-52)
هنگامی که هر هادی فاز دارای سطح مقطع بیشتر از 16 میلی متر مربع (برای مس) یا 25 میلی متر مربع (برای آلومینیوم) در سیستم چند فاز باشد، در این صورت هادی خنثی ممکن است سطح مقطع کمتری نسبت به هادی فاز جداگانه داشته باشد. .
اگر هارمونیک در یک سیستم چند فازی بیشتر از 10٪ باشد، هادی خنثی باید اندازه هادی های فاز را داشته باشد.
 
 
 
چه زمانی سیم خنثی باید ضخیم تر از سیم فاز باشد؟
 
سیم خنثی باید ضخیم تر از سیم فاز باشد، در صورتی که هیچ. بارها از یک خنثی مشترک استفاده می کند.
به طور کلی، در سیم کشی خانه از سیم خنثی مشترک برای همه بارها استفاده می شود، در این حالت، نول باید ضخیم تر باشد زیرا سیم خنثی جریان بیشتری نسبت به جریان فاز دارد.
 
سیم فاز چیست؟
 
در یک سیستم الکتریکی نام های زیادی برای انواع مختلف سیم ها وجود دارد. در سیستم های ولتاژ بالاتر، معمولاً یک سیستم تک فاز یا سه فاز خواهید داشت. سیم های فاز در این سیستم ها سیم های داغ هستند. هر زمان که سیستم منبع تغذیه داشته باشد، سیم‌های فاز داغ می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که بدون انجام اقدامات احتیاطی مناسب، آنها را لمس نکنید.
 
سیستم تک فاز
هنگامی که به یک سیستم برق تک فاز نگاه می کنید، در اکثر موارد در مجموع سه یا چهار سیم خواهید دید. این سیم ها در داخل عایق به هم متصل می شوند. دو سیم داغ (سیم فاز) و یک سیم خنثی پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، اغلب یک سیم زمین در محل وجود دارد. هر یک از سیم های دو فاز 120 ولت برق تولید می کند که در مجموع 240 ولت برق تولید می کند. اینها معمولاً برای خشک کن های برقی، بخاری های آب گرم و سایر وسایل استفاده می شوند.
 
سیستم سه فاز
در یک سیستم سه فاز چهار یا پنج سیم خواهید یافت. سه سیم اول سیم های داغ خواهند بود که هر کدام 120 ولت برق دارند. چهارمی یک سیم خنثی خواهد بود و در نهایت باید یک سیم زمین نیز وجود داشته باشد.
 
رنگ سیم های فاز
در یک سیستم تک فاز، متوجه خواهید شد که دو سیم داغ در بیشتر موارد سیاه و قرمز رنگ هستند، اگرچه گاهی اوقات فقط سیاه هستند. در یک سیستم سه فاز، سه سیم داغ مشکی، آبی و قرمز هستند. با این حال، مانند هر سیستم برقی، نمی توانید روی این واقعیت حساب کنید که سیم ها به درستی رنگ شده اند. همیشه مهم است که اقدامات لازم را برای تأیید اینکه هر سیم چیست و آن را از همه منابع برق قبل از تعامل با سیم ها به هر طریقی حذف کنید، بسیار مهم است. این امر به ویژه در مورد این سیستم های سیم فاز مهم است زیرا آنها ولتاژ بالاتری نسبت به سیم های برق استاندارد 120 خواهند داشت.
 
راهنمای علامت گذاری سیم
یاد بگیرید که چگونه سیم ها و کابل ها را برای بهبود ایمنی الکتریکی مدیریت کنید.
وقت آن است که در مورد رنگ سیم خنثی صحبت کنیم. در حالی که درک و استفاده صحیح از تمام رنگ های سیم مهم است، سیم خنثی قطعه ای است که به طور مداوم از هر سیستم الکتریکی نادیده گرفته می شود. سیم های خنثی وظیفه مهم بازگشت جریان به منبع برق اصلی را دارند. این یک تابع ضروری برق متناوب است و ما باید بتوانیم این سیم ها را به درستی شناسایی کنیم و مطمئن شویم که از آنها برای اتصالات ولتاژ مناسب استفاده می کنیم.
 
الکتریسیته آنقدر فراگیر است که اغلب به نحوه کارکرد آن فکر نمی کنیم. ما فقط می توانیم یک سوئیچ را بچرخانیم یا یک سیم را وصل کنیم و بوم کنیم: ما نور داریم. ما اغلب به آن فکر نمی کنیم تا زمانی که برق قطع شود یا نوعی نقص سیم کشی وجود داشته باشد.
 
در تأسیسات صنعتی، جایی که برق تقریباً در همه جنبه‌های کاری که کارگران انجام می‌دهند، نقش دارد، اهمیت پایبندی به پروتکل‌های سیم‌کشی مناسب و کدهای رنگ سیم‌کشی بسیار مهم‌تر است. بهترین راه برای حفظ کد و تصادف بدون تصادف از نظر الکتریکی، رعایت کدهای رنگ سیم است. اما ابتدا بهتر است بفهمیم سیم خنثی دقیقا چیست، چرا مهم است و چگونه سیم خنثی را بر اساس رنگ تشخیص دهیم.
 
اهمیت سیم خنثی
در مورد سیم خنثی و کاری که انجام می دهد، افسانه ها و اشتباهات زیادی وجود دارد. معمولاً با سیم های زمین اشتباه گرفته می شود. برخی از مردم ممکن است حتی ندانند که این سیم ها در چه سیستم های برق یافت می شوند.
 
سیم های خنثی فقط در برق AC وجود دارند. توان DC از مثبت، منفی و زمین تشکیل شده است. از سوی دیگر، برق متناوب دارای سیم‌های داغ (که در سه فاز هستند)، یک نول و یک زمین دارد. این سیم خنثی است که اجازه می دهد تا جریان متناوب شود، زیرا سیم خنثی به عنوان مسیر بازگشت به منبع برق عمل می کند.
 
سیم خنثی اغلب با سیم زمین اشتباه گرفته می شود، اما در واقعیت، آنها دو هدف مجزا را دنبال می کنند. سیم های خنثی جریان ها را به منبع تغذیه برای کنترل و تنظیم بهتر ولتاژ منتقل می کنند. هدف کلی آن این است که به عنوان مسیری برای بازگشت انرژی عمل کند. سیم‌های زمین مسیرهای الکتریکی هستند که برای حمل جریان‌های خطا در هنگام بروز ناهنجاری برق طراحی شده‌اند. آنها جریان را حمل نمی کنند - هدف آنها تامین ایمنی اپراتور است.
 
بهترین مثال از سیم زمینی که کار خود را انجام می دهد این است که وقتی رعد و برق به ساختمان برخورد می کند، سیم زمین تمام انرژی اضافی را می گیرد و آن را از خانه دور می کند تا تلویزیون یا رایانه شما منفجر نشود.
نکاتی که در مورد خنثی باید بدانید:
 
خنثی ها مانند سیم های زمین نیستند
خنثی ها برای انتقال جریان ها به منبع برق کار می کنند
خنثی یک جزء حیاتی در برق AC است
چرا انواع مختلفی از رنگ سیم خنثی وجود دارد؟
سیم خنثی
برق متناوب بر اساس تعداد ولتی که سیم ها حمل می کنند انواع مختلفی دارد. کدهای رنگ سیم خاصی برای طبقه بندی های مختلف ولت وجود دارد. این رنگ ها باید متفاوت باشند زیرا سیم ها باید بر اساس مقدار ولتاژی که برای آن استفاده می شود ترکیب شوند.
 
مهم است که بتوانید سیم های مناسب را برای کاربرد مناسب شناسایی و به درستی استفاده کنید تا از مشکلات الکتریکی جلوگیری کنید.
 
برق متناوب (12/208/240 ولت)
برق متناوب بر اساس تعداد ولتی که سیم ها حمل می کنند انواع مختلفی دارد. این ولتاژ اغلب در خانه ها و مشاغلی که به انرژی زیادی نیاز ندارند یافت می شود.
 
برای برق متناوب با استفاده از این مقادیر ولتاژ، رنگ سیم خنثی سفید خواهد بود.
 
برق متناوب (277/480 ولت)
این اتصالات ولتاژ بالا که در محیط های تولیدی و صنعتی رایج است، از رنگ های مختلف سیم پیروی می کنند. از آنجایی که این اتصالات پتانسیل جدی تری برای برق گرفتگی مرگبار یا سایر آسیب های جدی دارند، دریافت صحیح کدهای رنگ بسیار مهم است.
 
برای برق متناوب با استفاده از این مقادیر ولتاژ، رنگ سیم خنثی خاکستری خواهد بود.
 
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی