سیم و کابل

انواع کابل برق

يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۰۳:۳۶ ب.ظ
هدف کابل برق انتقال انرژی الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر است. بسته به کاربرد نهایی، کابل ها می توانند پیکربندی های متفاوتی داشته باشند و همیشه بر اساس قوانین ملی و بین المللی طراحی شوند.
کابل برق بر حسب ولت اندازه گیری می شود و بسته به این موارد به یک گروه یا گروه دیگر دسته بندی می شوند:
کابل های ولتاژ پایین (تا 750 ولت): در کاربردهای مختلف و با پوشش های ترموپلاستیک و ترموست. آنها بر اساس استانداردهای هماهنگ طراحی و ساخته شده اند.
برای خرید کابل ارت و کابل شیلددار به سیم و کابل زیتون مراجعه کنید.
کابل های فشار ضعیف (تا 1000 ولت): (که (0.6/1 کیلو ولت نیز نامیده می شود) کابل های موجود در این بخش برای تاسیسات برق صنعتی در زمینه های مختلف (صنایع عمومی، تاسیسات عمومی، زیرساخت ها و ...) استفاده می شوند. طراحی شده بر اساس استانداردهای بین المللی (UNE، IEC، BS، UL).
کابل های ولتاژ متوسط: از 1 کیلو ولت تا 36 کیلو ولت. آنها برای توزیع برق از پست های برق به ایستگاه های ترانسفورماتور استفاده می شوند.
کابل های فشار قوی: از 36 کیلو ولت. آنها برای انتقال برق از نیروگاه های تولید به پست های برق استفاده می شوند.
انواع کابل برق با استفاده از آنها
کابل های ولتاژ پایین
کابل برای تابلوهای برق
کابل های انعطاف پذیر برای سیم کشی کابینت های الکتریکی. این کابل های برق مخصوصاً برای مصارف خانگی، نصب در مکان های عمومی و سیم کشی داخلی کابینت های برق، جعبه سوئیچ ها و وسایل برقی کوچک مناسب هستند. قیمت سیم افشان را از سایت زیتون کابل استعلام بگیرید.
 
کابل های برق
کابل های انرژی برای تاسیسات صنعتی و اماکن عمومی. یافتن کابل های برق در برنامه های کاربردی برای انتقال نیرو در انواع اتصالات ولتاژ پایین، برای مصارف صنعتی و برای درایو فرکانس متغیر (VFD) رایج است.
 
کابل های زره ​​پوش
کابل های با تقویت کننده آلومینیوم یا فولاد برای تاسیسات با خطر تهاجم مکانیکی. همچنین یافتن کابل‌های زره‌دار در مکان‌هایی که جوندگان وجود دارند، و همچنین در تاسیسات در محل‌هایی با خطر آتش‌سوزی و انفجار (ATEX) معمول است.
 
کابل های لاستیکی
استفاده از کابل های لاستیکی انعطاف پذیر اضافی بسیار متنوع است. ما می توانیم کابل های لاستیکی را در تاسیسات ثابت صنعتی و همچنین در خدمات سیار پیدا کنیم. کابل های جوشکاری باید دارای غلاف لاستیکی باشند که اجازه می دهد جریان های بالا بین ژنراتور جوش و الکترود منتقل شود.
 
کابل های بدون هالوژن
کابل های بدون هالوژن با امنیت بالا (LSZH) با انتشار دود کم و گازهای خورنده در مواقع آتش سوزی برای استفاده در سیم کشی تابلوهای برق و اماکن عمومی، انواع تاسیسات در اماکن عمومی، مشتقات فردی، مدارهای اضطراری، شبکه های توزیع عمومی و همچنین برای سرویس موبایل
 
کابل های مقاوم در برابر حریق
این کابل ها به طور ویژه برای انتقال انرژی الکتریکی در شرایط شدیدی که در طی یک آتش سوزی طولانی رخ می دهد، طراحی شده اند و تامین تجهیزات اضطراری مانند سیگنالینگ، دودکش ها، آلارم های صوتی، پمپ های آب و غیره را تضمین می کنند. استفاده از آنها در مدارهای اضطراری در مکان هایی با توافق عمومی
کابل های کنترل
کابل‌های کنترل برای تاسیسات ثابت یا متحرک باید بسیار انعطاف‌پذیر باشند، زیرا عمدتاً برای لوازم خانگی کوچک، برای اتصال قطعات ماشینی مورد استفاده در تولید، برای سیگنال‌دهی و سیستم‌های کنترل، برای اتصال موتورها یا مبدل‌های فرکانس، برای انتقال سیگنال طراحی شده‌اند. جایی که ولتاژ القا شده توسط یک میدان الکترومغناطیسی خارجی ممکن است بر سیگنال ارسالی یا برای اتصالات منبع تغذیه تاثیر بگذارد تا از تولید میدان های الکترومغناطیسی جلوگیری شود.
 
کابل های ابزار دقیق
این کابل های انعطاف پذیر و محافظ برای انتقال سیگنال بین تجهیزات در تاسیسات صنعتی هستند. به خصوص برای انتقال بهینه داده در محیط هایی با سطح تداخل الکترومغناطیسی بالا مناسب است.
 
کابل های خورشیدی
این کابل ها به ویژه برای اتصال پانل های فتوولتائیک و از پانل ها به اینورتر DC به AC مناسب هستند. به لطف طراحی مواد و پوشش آنها که به ویژه در برابر تشعشعات خورشیدی و دمای شدید مقاوم است، می توان آنها را با ضمانت کامل در فضای باز نصب کرد.
 
کابل های مخصوص
کابل های برق بسیار متنوعی برای تاسیسات ویژه وجود دارد، مانند: نصب گلدسته نور موقت در نمایشگاه ها. اتصالات جرثقیل های سقفی، بالابرها و بالابرها؛ کاربرد در پمپ های غوطه ور و مناطق آب آشامیدنی مانند آکواریوم ها، سیستم های تصفیه، فواره های آب آشامیدنی یا در استخرهای شنا برای سیستم های روشنایی، تصفیه و نظافت.
 
کابل های آلومینیومی
کابل های آلومینیومی برای انتقال نیرو برای نصب ثابت در داخل، خارج و/یا زیر زمین مناسب هستند.
 
کابل های ولتاژ متوسط
RHZ1
کابل ولتاژ متوسط ​​نوع RHZ1 با عایق XLPE، بدون هالوژن و غیر شعله و/یا آتش منتشر می شود. آنها کابل هایی هستند که برای حمل و نقل و توزیع انرژی در شبکه های ولتاژ متوسط ​​مناسب هستند.
 
HEPRZ1
کابل ولتاژ متوسط ​​با عایق HEPR، بدون هالوژن و غیر قابل انتشار شعله و/یا آتش ایده آل برای حمل و نقل و توزیع انرژی در شبکه های ولتاژ متوسط.
 
MV-90
کابل ولتاژ متوسط ​​با عایق XLPE طبق استاندارد آمریکا. برای انتقال و توزیع انرژی در شبکه های ولتاژ متوسط.
 
RHVhMVh
کابل فشار متوسط ​​مسی و آلومینیومی برای کاربردهای خاص. مخصوصاً برای تأسیساتی که خطر وجود روغن ها و عوامل شیمیایی از نوع هیدروکربنی یا مشتقات آنها وجود دارد توصیه می شود.
 
اجزای یک کابل برق
یک کابل برق شامل موارد زیر است:
 
هادی الکتریکی: که جریان الکتریسیته را کانالیزه می کند
عایق: جریان الکتریکی در هادی را می پوشاند و در بر می گیرد.
عناصر کمکی: که از کابل محافظت می کند و طول عمر آن را تضمین می کند.
غلاف بیرونی: تمام مواد ذکر شده را می پوشاند و از بیرون محافظت می کند.
انواع هادی های الکتریکی
هادی سیم لخت: تک سیم در حالت جامد، غیر قابل انعطاف و بدون پوشش.
هادی های الکتریکی آلومینیومی: در برخی موارد از هادی های آلومینیومی نیز استفاده می شود، با وجود اینکه این فلز 60 درصد هادی بدتر از مس است.
هادی های الکتریکی مس: متداول ترین مواد مورد استفاده.
هادی سیم مسی انعطاف پذیر: مجموعه ای از سیم های ریز است که توسط یک ماده عایق پوشانده شده است. آنها انعطاف پذیر و چکش خوار هستند.
کابل تک هسته ای: کابلی با یک هادی.
کابل چند هسته ای: کابلی که چند هادی دارد.
انواع عایق برای کابل برق
عایق شامل قرار دادن یک پوشش عایق بر روی هادی برای جلوگیری از نشت جریان است. آنها به دو گروه بزرگ ترموپلاستیک و ترموست طبقه بندی می شوند.
 
1. عایق ترموپلاستیک
رایج ترین آنها در ساخت کابل های برق عبارتند از:
 
PVC: پلی وینیل کلراید
Z1: پلی الفین ها
PE: پلی اتیلن خطی
PU: پلی اورتان
2. عایق حرارتی
رایج ترین آنها عبارتند از:
 
EPR: اتیلن پروپیلن
XLPE: پلی اتیلن متقاطع
EVA: اتیل وینیل استات
SI: سیلیکون
PCP: نئوپرن
SBR: لاستیک طبیعی
انواع حفاظ های فلزی برای کابل های برق
در برخی موارد، کابل ها ممکن است دارای محافظ فلزی باشند.
 
صفحه‌نمایش: محافظ‌های فلزی الکتریکی هستند که برای جدا کردن سیگنال‌هایی که از داخل کابل عبور می‌کنند از تداخل احتمالی خارجی استفاده می‌شوند.
زره ها: این ها محافظ های مکانیکی هستند که کابل را در برابر تهاجمات خارجی احتمالی محافظت می کنند: حیوانات، ضربه ها و غیره.
نامگذاری کابل های برق بر اساس استانداردها
هر کابل دارای یک نام استاندارد است. این نام از مجموعه ای از حروف و اعداد تشکیل شده است که هر کدام معنای خاصی دارند. این نامگذاری به مجموعه ای از ویژگی های محصول (مواد، کشش های اسمی و غیره) اشاره دارد که انتخاب مناسب ترین کابل را برای نیازهای شما تسهیل می کند و از خطاهای احتمالی در تامین یک کابل توسط کابل دیگر جلوگیری می کند.
 
هنگامی که کابل به وضوح این داده ها را نشان نمی دهد، ممکن است کابل معیوب باشد که با مقررات ایمنی مطابقت ندارد یا عمر کابل و عملکرد صحیح آن را تضمین نمی کند.
 
منبع: https://www.topcable.com/blog-electric-cable/en/electrical-cable-types/
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی