سیم و کابل

کابل های مقاوم در برابر شعله چیست؟
تعریف کابل بازدارنده شعله کابلی است که شعله ای را که توسط آزمایش های ضد شعله یا انتشار تعریف شده است منتقل یا منتشر نمی کند.
شما می توانید انواع سیم ارت مفتولی را از سیم وکابل زیتون خریداری کنید.
آزمایش‌های بازدارنده شعله، انتشار شعله را برای کاربردهای افقی و عمودی اندازه‌گیری می‌کنند. همچنین تست های شعله کابل پلنوم برای استفاده در کانال ها، پلنوم ها یا سایر فضاهایی که برای توزیع هوای محیطی استفاده می شوند وجود دارد. NFPA 262 همان CSA FT-6 است. پخش شعله و تولید دود را در یک پلنوم شبیه سازی شده هوادهی اندازه گیری می کند. کابل‌های مورد استفاده در پلنوم‌ها باید تست دقیق‌تری نسبت به آزمایش‌های شعله افقی یا عمودی داشته باشند.
 
کابل های مقاوم در برابر آتش یا دارای درجه آتش چیست؟
تعریف کابل مقاوم در برابر حریق یا آتش نشانی کابلی است که در صورت آتش سوزی به کار خود ادامه می دهد. این کابل معمولاً به عنوان کابل یکپارچگی مدار (CI) شناخته می شود و دارای درجه آتش سوزی 2 ساعته است. فروش سیم و کابل در فروشگاه زیتون کابل
 
کابل عایق معدنی (MI) این محافظت اضافی را برای چندین دهه فراهم کرده است. در ساخت کابل MI از هادی های مسی، اکسید منیزیم و غلاف مسی استفاده می شود. کابل MI در نسخه های تک و چند هادی عرضه می شود. این کابل ضد حریق 2 ساعته برای مدارهای برق اضطراری پمپ های آتش نشانی و ژنراتورهای اضطراری طراحی شده است. MI کار فشرده ای است و نصب آن دشوار است و بنابراین به ندرت در سیستم های حفاظت آتش ولتاژ پایین و سیستم های صوتی اضطراری استفاده می شود.
 
با پیشرفت های جدید در فناوری سیم و کابل و تغییرات اخیر در NEC، محصولات جدید متنوعی در دسترس قرار گرفته اند. این کابل‌های جدید CI معمولاً در سیستم‌های اعلام حریق و ارتباطات صوتی استفاده می‌شوند. NEC 760.176 (F) نیاز به کابل‌های CI برای سیستم‌های اعلام حریق NFPA دارد که برای پاسخگویی به بقای الزامات مدارهای حیاتی استفاده می‌شوند و برای آن عملکرد در NFPA 72 فهرست می‌شوند. انطباق با الزامات کد بقای مدار، عملکرد سیستم اعلام حریق را در طی یک اورژانس آتش نشانی
کابل CI همچنین انعطاف پذیری را در برنامه ریزی مسیریابی کابل فراهم می کند و در عین حال ساخت دیوار و شفت را به حداقل می رساند. کابل CI معمولاً عایق لاستیکی سیلیکونی با سرامیک پذیری نرم با هادی های مسی جامد است. عایق لاستیک سیلیکونی سرامیک پذیر تا زمانی که در معرض دماهای بالا قرار نگیرد، نرم و انعطاف پذیر است. این ساختارهای کابل CI به اندازه کابل‌های اعلام حریق استاندارد انعطاف‌پذیر هستند و نصب آن‌ها را به آسانی کابل‌هایی که درجه آتش ندارند آسان می‌کند. آنها را می توان در راهروها و مجرای استاندارد نصب کرد و به ابزار یا سخت افزار خاصی نیاز ندارد. آموزش خاصی برای جابجایی یا نصب نیز مانند کابل MI مورد نیاز نیست.
 
تفاوت اصلی
تفاوت های زیادی بین کابل های مقاوم در برابر آتش و کابل های مقاوم در برابر آتش وجود دارد. به طور معمول، کابل های مقاوم در برابر شعله در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید مقاومت می کنند، در حالی که کابل های مقاوم در برابر آتش یکپارچگی مدار را حفظ می کنند و برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می دهند. این کابل‌های یکپارچگی مدار در حضور آتش‌سوزی به کار خود ادامه می‌دهند و گاهی اوقات کابل‌های درجه آتش ۱ ساعته یا ۲ ساعته نامیده می‌شوند. تفاوت بین این دو درجه بندی برای مدارهای حیاتی مورد نیاز برای الزامات ایمنی زندگی ضروری است.
 
سوالات متداول
آیا کابل ضد شعله نیز دارای درجه آتش سوزی است؟
 
خیر. کابل مقاوم در برابر شعله، کابلی با درجه حریق نیست. یک کابل ضد شعله فقط برای محدود کردن گسترش آتش با مهار احتراق طراحی شده است. کابل های مقاوم در برابر آتش یکپارچگی مدار را حفظ می کنند و در شرایط مشخصی مانند آتش سوزی برای مدت زمان مشخصی به کار خود ادامه می دهند.
 
چه زمانی به کابل یکپارچگی مدار دارای رتبه آتش نیاز دارید؟
 
کابل یکپارچگی مدار زمانی مورد نیاز است که یکپارچگی مدار برای ایمنی زندگی ضروری است یا زمانی که جلوگیری از خاموش شدن یک نیروگاه حیاتی است. NEC الزامات اضافی را فراهم می کند.
 
پلنوم چیست؟
 
پلنوم مسیر برگشت هوای یک سیستم انتقال هوای مرکزی است. این می تواند کانال کشی یا فضای باز روی یک سقف معلق یا کف برجسته باشد.
 
تفاوت بین کابل های درجه بندی رایزر و کابل های دارای رتبه بندی پلنوم چیست؟
کابل‌های درجه‌بندی Plenum نسبت به کابل‌های درجه‌بندی رایزر نیاز به مقاومت در برابر شعله بالاتری دارند. کابل های درجه بندی رایزر بین طبقات از طریق رایزر کابل و در چاه آسانسور نصب می شوند. آنها باید خود خاموش شوند و از حرکت آتش در بالابر بین طبقات یا چاه آسانسور جلوگیری کنند. یک ماده ژاکت معمولی برای کابل های درجه بندی شده پی وی سی است. کومپوندهای ژاکت معمولی برای کابل دارای رتبه بندی Plemum عبارتند از FR-PVC، FEP، PVDF و ECTFE.
 
درک تفاوت کابل های بازدارنده شعله و مقاوم در برابر آتش
هر زمان که فضای عمومی برنامه ریزی می شود، «برنامه ریزی برای بدترین ها» همچنان ادامه دارد. برنامه‌ریزی آتش‌سوزی و بلایا بسیار پر زحمت است، بنابراین بسیار مهم است که مشخص‌کنندگان و پیمانکاران بدانند چه زمانی از Flame Retardant و چه زمانی از کابل مقاوم در برابر آتش استفاده کنند، چه تفاوت‌هایی با هم دارند و چگونه باید به انتخاب‌های درست رسید.
 
کابل های مقاوم در برابر شعله برای مقاومت در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید طراحی شده اند. کابل های مقاوم در برابر آتش برای حفظ یکپارچگی مدار طراحی شده اند و برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می دهند.
 
هر دو نقش مهمی در حفظ یکپارچگی محیط در هنگام حادثه آتش سوزی و بهبود شانس فرار و زنده ماندن دارند.
 
کابل مقاوم در برابر شعله Tratos با آزمایش انتشار شعله BSEN60332، EN50265 و BS 4066 مطابقت دارد.
 
کاربردهای معمول کابل مقاوم در برابر آتش Tratos شامل ساختمان‌های عمومی از مدارس تا بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن زیرزمینی و زمینی، مکان‌های خرده‌فروشی و تفریحی و همچنین کشتی‌های دریایی و محیط‌های خطرناک مانند سکوهای نفت و گاز است. این شرکت می‌تواند طیف کاملی از کابل‌های مقاوم در برابر آتش را برای مطابقت با آخرین استانداردها و آیین‌نامه‌های عملی که شامل تشخیص آتش‌سوزی، سیستم‌های هشدار، روشنایی اضطراری یا سایر منابع تغذیه حیاتی می‌شود، عرضه کند. Tratos دارای امکانات جامع آزمایش آتش مدرن در محل برای اطمینان از یکپارچگی کابل است. به لطف این تسهیلات، می‌تواند برای پروژه‌های بین‌المللی کابل تولید کند که استانداردهای چند کشور را برآورده می‌کند. کابل های Tratos Firesafe مطابق با تمام استانداردهای مربوطه تولید می شوند.
 
منبع: https://www.anixter.com/en_us/resources/literature/wire-wisdom/flame-retardant-cable-vs--fire-rated-resistive-cable.html
 
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی