سیم و کابل

همه چیز درباره کدهای رنگی سیم‌های برق

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۰۵:۳۹ ب.ظ
اگر رنگ سیم های برق مختلف و کد آنها را درک کرده اید ، قبل از شروع هرگونه پروژه سیم کشی ، می توانید اهداف سیم کشی برق مختلف خانه را مشخص کنید. این کدهای رنگی الکتریکی عملکرد هر سیم را در یک مدار معین مشخص می کند. رنگ سیم کشی بین سیمهای داغ ، خنثی یا زمین متمایز می شود. قبلا درباره سیم ارت نیمه افشان و کابل افشان NYY صحبت کردیم و امروز به بحث درباره رنگ های سیم های برق خواهیم پرداخت. برای اطلاع از قیمت کابل برق با مشاورین زیتون تماس بگیرید.
 
چرا سیم های خانه رنگ های متفاوتی دارند؟
درک رنگ سیم های الکتریکی برای فردی که روی مدار کار می کند برای شناسایی عملکرد و اقدامات احتیاطی سیم ضروری است. دانستن این رنگهای سیم کشی خانه قبل از ورود به دنیای آزمایش با تعمیرات خودتان (DIY) بسیار مهم است.
 
رنگ هر سیم اساساً هویت آن است و بنابراین اگر می خواهید مدار به درستی کار کند ، اهمیت زیادی دارد. این که بتوانید هر رنگ سیم و ویژگی آن را به خاطر بسپارید ، شما را از برق گرفتگی و سایر خطرات در امان می دارد.
کد رنگ سیم های مختلف برق و عملکرد آنها چیست؟
سیمهای برق سیاه
سیمهای الکتریکی سیاه عمدتا در ساختمانهای مسکونی یافت می شوند ، سیمهای سیاه قدرت را به سوئیچ ها و پریزها در انواع مختلف مدار منتقل می کنند. یکی از وظایف اصلی آنها این است که به عنوان اتصالی عمل کنند که یک سوئیچ را به یک بار الکتریکی خاص متصل می کند. سیمهای سیاه به عنوان سیمهای خنثی یا زمینی استفاده نمی شوند ، زیرا هدف اصلی آنها انتقال جریانهای الکتریکی زنده است.
 
سیمهای برق آبی و زرد
اگرچه هیچ یک از این موارد در سیم کشی استاندارد پریز وجود ندارد ، اما هر دو نقش مهمی در عبور سیمهای مستقیم از یک کانال ایفا می کنند. سیمهای زرد و آبی به عنوان حامل یک مدار جریان متشکل از سه یا چهار سوئیچ عمل می کنند که در آن چندین سوئیچ یک ابزار را کنترل می کنند. این سیمها به دلیل عملکردشان در هدایت جریان بین کلیدها و قطبها ، مسافر نیز نامیده می شوند.
سیمهای برق سفید و خاکستری
سیمهای برق سفید و خاکستری سیمهای خنثی هستند. یک سیم خنثی به عنوان یک اتصال با نوار اتوبوس خنثی عمل می کند. میله خنثی یک قطعه رسانا از فلز است که به طور موثر جریان الکتریکی را در سراسر مدار جذب و توزیع می کند. به زبان ساده ، این سیم ها به بازگشت جریان به منبع تغذیه کمک می کنند. لطفاً توجه داشته باشید که در برخی موارد ، ممکن است یک سیم نول نیز جریان را حمل کند و در صورت عدم استفاده صحیح ، می تواند شما را شوکه کند.
 
سیمهای برق سبز
سیم های سبز به عنوان اقدامات محافظتی مانند سیم کشی زمین استفاده می شود که باعث می شود مدار در برابر ضربه و ایمن برای استفاده در داخل خانه ایمن شود. شما می توانید آنها را به عنوان سیم هایی که دستگاه ها را از طریق جعبه خروجی به ترمینال زمین متصل می کنند ، شناسایی کنید. در یک مدار معمولی الکتریکی ، رنگ سیم کشی خانه از طریق نوار اتوبوس زمینی دنبال می شود. در صورت تماس تصادفی سیم زنده با یک رسانا ، سیمهای سبز می توانند با انتقال این جریان اضافی با خیال راحت به زمین از شما محافظت کنند. به عنوان مثال ، اگر هر یک از وسایل شما به دلیل نقص در مدار قطع شود ، سیم های سبز یک مسیر خروجی برای جریان الکتریکی ایجاد می کند و آن را از شما دور می کند.
رنگهای دیگر
سایر ترکیبات رنگی ، از جمله سیم کشی راه راه ، سیم قرمز و سیمهای مسی برهنه ، اهداف متفاوتی دارند اما به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرند. به عنوان مثال ، سیم های قرمز آشکارسازهای دود سخت را به کل سیستم قدرت متصل می کنند. از طرف دیگر ، سیم های مسی برهنه به اتصال کلیدها ، خروجی ها ، وسایل یا قاب فلزی لوازم خانگی کمک می کند.
 
منبع: https://www.dfliq.net/blog/electrical-wire-color-codes/
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی