سیم و کابل

کابل پاور چیست؟

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۵۷ ب.ظ

کابل پاور یا کابل برق کامپیوتر یک منبع تغذیه بسیار مهم برای رایانه خانگی و لپ تاپ شما به حساب می آید. برای تغذیه برق سیستم خانگی شما حتما باید از بهترین جنس و مرغوب ترین نوع سیم برق کامپیوتر استفاده کنید. به همین دلیل در این مطلب توضیح دادیم که انواع کابل پاور چیست و به ویژگی ها و کاربرد کابل برق کامپیوتر پرداخته ایم.

اگر اهل کار در منزل باشید یا گیمر و خوره سیستم و لپ تاپ باشید حتما روزانه استفاده مداومی از کامپیوتر یا لپ تاپ دارید. در این صورت به یک کابل پاور مناسب برای سیستم خود نیاز دارید. در ادامه توضیح دادیم که کابل برق رایانه چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

برای مطالعه درباره سیم ارت روکش دار و سیم افشان به زیتون کابل مراجعه کنید.

کابل پاور چیست؟

به طور ساده می توان توضیح داد که کابل پاور یا کابل پاور کامپیوتر یک سیم برق سه پین است، که به عنوان منبع تغذیه، برق مورد نیاز سیستم کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ شما را به صورت مستقیم از جریان برق 220 ولت شهری منزل شما تامین می کند.

به کابل پاور اسامی دیگری مثل سیم برق کامپیوتر یا پاور کورد power cord نیز گفته می شود. اما در ایران بیشتر به عنوان همان کابل پاور کامپیوتر یا کابل برق کامپیوتر معروف شده است.

از کابل پاور کامپیوتر در دستگاه های مختلف الکترونیکی و شبکه های کامپیوتری دیگر همانند پرینتر، سیستم های صوتی، تجهیزات پزشکی و مانیتور استفاده می شود. این کابل ها جریان برق را به دستگاه مورد نظر شما متصل می کنند و می توان گفت حیات سیستم شما به همین کابل های ساده و انعطاف پذیر ربط دارد.

سیم برقی که شما برای سیستم لپ تاپ یا رایانه شخصی خود استفاده می کنید نقش بسیار حیاتی دارد و به همین دلیل باید ویژگی های خاصی را دارا باشد. در ادامه به بررسی این ویژگی ها پرداخته ایم.

ویژگی‌های کابل پاور یا کابل برق کامپیوتر

برای خرید کابل پاوری که مرغوب باشد و عملکرد خوبی داشته باشد باید به برخی ویژگی های این سیم های برق مسلط باشید. اولین چیزی که باید بدانید توجه به ظاهر سیم برق است. سیم برق کامپیوتر باید روکش عایقی صاف و یکدستی داشته باشد و فرورفتگی و برجستگی در آن مشاهده نشود.

قطر و ضخامت سیم هم بسیار مهم است و باید کابل شما ضخامت مناسبی داشته باشد. وقتی سیم برق بریده می شود باید مس یا آلومینیوم به درستی در میانه کابل یا در بخش سنتر قرار گرفته باشد. روکش باید به طور درستی قرار گرفته باشد و عایق باید به همه قسمت های سیم به طور مساوی پوشش بدهد.

می توان گفت هرچه سیم ساده تر از روکش جدا شود، یعنی کابل شما مرغوب تر است. همچنین انعطاف پذیری و کم بودن شکنندگی سیم از فاکتورها و ویژگی های مهم سیم برق کامپیوتر مرغوب است. مس استفاده شده در سیم هم باید از نوع نرم یا آنیل شده باشد و درخشندگی بالایی داشته باشد.

آشنایی با انواع کابل پاور کامپیوتر

کابل های پاور کامپیوتر همانند انواع سیم و کابل دیگر در اندازه ها و شکل های مختلفی به بازار عرضه می شوند. کابل ها همچنین سایزها و ضخامت های مختلفی دارند. فاکتورهایی مثل فاصله پریز تا دستگاه و میزان برق مصرفی می توانند در هنگام انتخاب سیم برق کامپیوتر به شما کمک کنند تا تصمیم بهتری بگیرید.

کابل پاور را معمولا در انواع  کابل پاور C13 و C14 مشاهده خواهید کرد. این کابل ها عایق پی وی سی دارند و در اکثر لوازم برقی استفاده می شوند.

کابل پاور کیس

یکی از معروف ترین کابل های پاور همان کابل پاور کیس است که برق 220 ولت شهری را به کیس کامپیوتر شما منتقل می کند. در صورتی که کابل پاور مرغوبیت کافی را نداشته باشد و جنس آن ضعیف باشد، کابل در جریان های بالا حتی ممکن است ذوب شود و دستگاه شما آسیب غیر قابل جبرانی ببیند.

قیمت کابل پاور کیس همانند سایر کابل های پاور بین سی هزار تومان تا چهل هزار تومان است. البته انواع خارجی آن ممکن است گرانتر هم باشند.

رایج‌ترین کابل برق کامپیوتر در بازار ایران

در بازار ایران یکی از رایج ترین انواع کابلی که مشاهده می کنید، کابل پاور 1.5*3 است که به آن کابل برق ضخیم هم گفته می شود. همانطور که از نام این کابل پیداست، ضخامت کابل حدود 1.5 میلی متر و دارای سه رشته رساناست.

در انتخاب این نوع از کابل ها حتما بیشترین دقت را به خرج بدهید. چون با توجه به بالارفتن هر روزه قیمت سیستم های خانگی و لپ تاپ ها ممکن است یک کابل برق کامپیوتر نامرغوب باعث بشود شما میلیون ها تومان ضرر بدهید و مجبور باشید یک سیستم جدید بخرید.

قیمت کابل پاور 1.5*3 به علت ضخامت کمی گرانتر از سایر کابل های پاور است. این کابل را می توانید با قیمت حدودی 70 هزار تومان تا 90 هزار تومان تهیه کنید.

کابل برق 3 پین

یکی از انواع کابل مرغوب کامپیوتر کابل برق سه پین است که عایق PVC دارد. این کابل از مس ساخته شده و دوام آن بسیار بالاست. از کابل برق سه پین در وسایل الکترونیکی مختلف همانند تهویه هوا، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، یخچال و غیره استفاده می شود.

این کابل ها به گونه ای طراحی شدند که کابل به هنگام اتصال به پریز یا خارج کردن آن از پریز شکسته نشود. با این حال ممکن است کابل برق سه پین در بازار کم یاب باشد و پیدا کردن آن کمی سخت باشد. مثلا انواعی از آن وجود دارند که سوکت با کیفیتی ندارند. همین موضوع باعث می شود تا گرمای زیاد کابل در دراز مدت آسیب های جدی به کامپیوتر وارد کند.

حدود قیمت کابل برق سه پین به اندازه یک و نیم متری بین سی هزار تومان تا چهل هزار تومان است.

در این مطلب به معرفی کامل کابل پاور کامپیوتر پرداختیم. همچنین ویژگی های کابل برق کامپیوتر را به طور کامل شرح دادیم و توضیح دادیم که این سیم ها چه انواعی دارند. همچنین تا جایی که ممکن بود اطلاعاتی ارائه دادیم تا با قیمت سیم برق کامپیوتر بیشتر آشنا شوید. امیدواریم این مطلب توانسته باشد شما را به طور کامل با سیم و کابل پاور کامپیوتر آشنا کرده باشد. در ادامه می توانید با پاسخ دادن به سؤالات زیر میزان دانش به دست آمده خود را از این مقاله بسنجید.

  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی