سیم و کابل

چطور طول عمر کابل های انعطاف پذیر را بهبود دهیم؟

دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۰۳:۱۸ ب.ظ
اگر اجزای سیستم کابل تراک به درستی نصب نشده باشند، کابل‌های انعطاف‌پذیر غالباً ممکن است آسیب ببینند یا ببندند. نحوه رسیدگی به طول عمر کابل را بیاموزید.
 
با توجه به هزینه کابل‌های انعطاف‌پذیر بالا، باید به تفاوت‌های ظریف در نحوه کارکرد و نصب کابل‌ها در مسیر کابل (C-Track، Drag Chain و غیره) دقت لازم مبذول شود. اطلاعات در این مورد به آسانی در اینترنت از منابع متعددی در دسترس است که همگی در مجموع و ماهیت آن موافق هستند.
 
با این حال، یک یا دو بار در سال یک کابل بسیار آسیب دیده (معمولاً با چوب پنبه‌باز) برای معاینه دریافت می‌کنیم. گاهی اوقات چیزی یاد می گیریم که می توانیم از آن برای بهبود طرح های خود استفاده کنیم، اما خیلی بیشتر
اغلب، چیزی که متوجه می‌شویم این است که سیم‌کشی نامناسبی روی دستگاه وجود داشته است.
به جای تکرار همه ملاحظات اساسی، این مقاله بر رایج ترین علل ریشه ای خرابی زودرس کابل تمرکز می کند.
شرکت زیتون کابل در زمینه تولید و فروش انواع سیم و کابل فعالیت می کند.
 
بستن چوب پنبه چیست و علت آن چیست؟
زمانی گفته می‌شود که کابل از طریق جابجایی یا حرکت مکرر ظاهر خود را از شکل ظاهری مستقیم به کاملاً مواج تغییر می‌دهد و چیزی شبیه به یک چوب پنبه‌باز سنتی است.
علت ظاهر شدن چوب پنبه بستن به دلیل جابجایی یا مهاجرت هادی ها از موقعیت اصلی خود به موقعیت جدید است و در نتیجه باعث جابجایی سایر عناصر و در نتیجه ظاهر شدن پیچ چوب پنبه می شود.
مطابق شکل 1، کابل بالا یک وضعیت چوب پنبه بستن قابل توجهی را نشان می دهد در حالی که کابل پایین به تازگی شروع به بسته شدن کرده است.
برای مشاهده قیمت انواع کابل کواکسیال اینجا کلیک کند.
 
منطقه آرام را دست کم نگیرید
ثانیاً، منطقه ساکت یک طول کابل است که از سینی کابل خارج می شود، جایی که کابل پشتیبانی می شود و می تواند از چرخش ها و خمیدگی های شعاع کوچک دور بماند.
 
به طور گسترده ای درک شده است که وقتی یک کابل چند رسانا در زاویه 180 درجه خم می شود، هادی های واقع در داخل شعاع خم تحت فشار قرار می گیرند (یعنی کوتاه تر می شوند) و هادی ها در خارج از شعاع خم شدن تحت فشار قرار می گیرند. گسترش (یعنی طولانی شدن).
 
اکنون این نیروهای فشرده‌سازی و انبساط را در یک محیط پویا در نظر بگیرید که در آن کابل به سمت پایین و جلو حرکت می‌کنند، زیرا کابل تحت خمش نورد قرار دارد. چیزی که خیلی ها متوجه نمی شوند این است که این نیروها در محل خم شدن موضعی نیستند.
 
طول عمر کابل های انعطاف پذیر بالا را بهینه کنید
 
این نیروها به راحتی می توانند چندین فوت را طی کنند. مشکل زمانی رخ می دهد که نیروهایی که در جهت خاصی حرکت می کنند با محدودیتی مواجه می شوند که انتشار طبیعی نیروها را متوقف می کند و سپس در جهت مخالف منعکس می شوند. گیره ها، کانکتورها، خم ها همگی می توانند چنین محدودیت هایی را ایجاد کنند.
به انداختن یک سنگریزه کوچک در مرکز یک استخر بزرگ فکر کنید. یک موج کوچک تشکیل می شود و در همه جهات موج می زند. اگر سنگریزه به اندازه کافی کوچک و استخر به اندازه کافی بزرگ باشد، امواج قبل از رسیدن به کناره ها کاملاً از بین می روند. حالا همان سنگریزه را به سینک آشپزخانه ببرید و رها کنید.
 
امواج حاصل به طرفین سینک می روند و در جهت مخالف منعکس می شوند. مورد اول هدف منطقه آرام است. ما می خواهیم نیروها به طور طبیعی توسط ساختار کابل قبل از رسیدن به محدودیت کاهش یابد.
 
اکنون به یاد داشته باشید که ما واقعاً در مورد یک رویداد واحد صحبت نمی کنیم. در اکثر مسیرها، آنها به طور مکرر به جلو و عقب چرخانده می شوند و این امکان را می دهد که نیروها در هر نقطه معینی افزایشی باشند.
 
در چنین حالتی، یک یا چند هادی با توجه به تمام این نیروها، طول اضافی ایجاد می کنند. این هادی‌ها طول اضافی را می‌گیرند و سعی می‌کنند به سمت بیرون حرکت کنند و هادی‌هایی که اکنون کوتاه‌تر هستند، سعی می‌کنند به محور خنثی جدید کابل تبدیل شوند.
 
هنگامی که این اتفاق می افتد، چوب پنبه بستن شروع می شود و با هر چرخه متوالی خم شدن بدتر می شود. بنابراین یک منطقه آرام چقدر باید باشد؟ در اینجا ممکن است پاسخ های متفاوتی از افراد دریافت کنید. می توانید مقادیر طول منطقه آرام را پیدا کنید که باید حداقل 15 برابر OD کابل تا 50 برابر باشد.
 
در حقیقت، هیچ مقدار واحد خوبی وجود ندارد که برای هر سناریوی نصب بهینه باشد. عوامل مختلفی مانند تعداد هادی ها، اندازه AWG، محافظ و طول کابل باید در نظر گرفته شود.
 
به طور خلاصه، هر چه کابل سنگین‌تر و پیچیده‌تر باشد، منطقه ساکت باید طولانی‌تر باشد. به خصوص برای مسیرهای طولانی تر، از کابل هایی با بیش از 2 لایه کابل اجتناب کنید.
 
اجرای کابل‌های هادی سه تا 30 نسبت به کابل‌های هادی دو تا 45 بسیار راحت‌تر است. برعکس، برای کابل‌های کم رسانا، می‌توان به یک منطقه آرام کوتاه‌تر جذب شد.
به مشخصات شعاع خمش احترام بگذارید
خم شدن کابل، به ویژه خم های محکم، می تواند باعث ایجاد محدودیت در توانایی کابل ها برای اجازه دادن به تنش ها برای برابر کردن نیروها شود. غیرمعمول نیست که کسی نحوه مسیریابی و پوشاندن کابل را برای رسیدن به نقطه تشخیص در نظر بگیرد تا بتواند مشخصات شعاع خمش کابل (و منطقه ساکت) را برآورده کند.
 
وسوسه این است که این مشخصات را به عنوان "مشخصات نرم" ببینیم و مصالحه کنیم. اغلب اوقات این می تواند منجر به خرابی زودرس کابل شود.
 
چیزی که می‌تواند در ارزان‌تر کردن و آسان‌تر کردن نصب به‌عنوان یک معاوضه خوب به نظر برسد، می‌تواند منجر به از کار افتادن دستگاه به دلیل خرابی کابل شود، جایی که هزینه خرابی و مجموعه کابل‌های جایگزین بسیار بیشتر از هزینه اضافی برای «انجام درست» است.
 
در صورت لزوم، حلقه‌های سرویس و/یا تکیه‌گاه‌های کابل را در نظر بگیرید تا کابل روی دستگاه را بپوشانید تا تمام مشخصات نصب را برآورده کند. بدانید که کابل تنها یک تکه از یک سیستم پیچیده است
 
نقشی که اتصال دهنده ها و گیره ها می توانند در عملکرد یک سیستم مسیر کابلی داشته باشند، اغلب نادیده گرفته می شوند.
 
هنگام آماده سازی کابل برای پایان دادن به کانکتور، آیا هادی ها همه به یک طول بریده می شوند یا طول هر کدام بر اساس جایی که در کانکتورها قرار می گیرد تنظیم می شود (یا بدتر از آن، هیچ کار استانداردی ایجاد نشده است، بنابراین اپراتورهای مختلف هستند. انجام فسخ متفاوت از یکدیگر)؟
 
آیا کابل به گونه ای بسته می شود که هندسه گرد هسته کابل بهم ریخته شود؟ نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که وقتی یک کابل از کار می افتد، تمرکز بر روی کابل و نادیده گرفتن سایر جنبه های سیستم بسیار رایج است.
 
واقعیت این است که تمام اجزای یک سیستم مسیر کابلی باید به درستی طراحی و نصب شوند تا بتوانند برای مدت طولانی به طور قابل اعتماد کار کنند. بنابراین به یاد داشته باشید، اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که کابل های شما طول عمر خود را حفظ می کنند و برای کاهش هزینه ها از برش های کوتاه چشم پوشی نکنید.
منبع: https://www.lapptannehill.com/news/post/alphawire-optimizing-lifetime-of-high-flex-cables
 
 
 
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی