سیم و کابل

معرفی سیم و کابل های نیروگاه خورشیدی

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۰۲:۱۵ ب.ظ
در سالهای اخیر ، تولید انرژی خورشیدی بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و به سرعت توسعه یافته است. علاوه بر تجهیزات اصلی در ساخت نیروگاه های خورشیدی مانند ماژول های خورشیدی ، اینورترها و قیمت سیم افشان، ترانسفورماتورهای تقویتی ، مواد کابل خورشیدی متصل به نیروگاه خورشیدی نیز نقش مهمی در سودآوری کلی ، ایمنی عملیات ، و راندمان بالای نیروگاه خورشیدی در زیر مقدمه ای مفصل بر استفاده و محیط کابل ها و مصالح متداول در نیروگاه های خورشیدی آمده است.
شما می توانید برای تهیه کابل برق کامپیوتر و سیم ارت روکش دار به سایت زیتون کابل مراجعه کنید.
با توجه به سیستم نیروگاه خورشیدی ، کابل های خورشیدی را می توان به کابل های DC و کابل های AC تقسیم کرد که بر اساس موارد استفاده و محیط طبقه بندی می شوند:
 
1. کابل های DC.
(1) یک سری کابل بین اجزاء.
(2) کابل های موازی بین رشته ها و بین رشته ها به جعبه توزیع DC (جعبه گذرگاه).
(3) کابل بین جعبه توزیع DC و اینورتر.
 
کابلهای فوق کابلهای DC هستند ، بیشتر در فضای باز ، نیاز به ضد رطوبت ، ضد آفتاب ، مقاوم در برابر سرما ، مقاوم در برابر حرارت ، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی مانند حفاظت از اسید و قلیا در برخی از محیطهای خاص دارند.
 
2. کابل های AC.
(1) کابل اتصال از اینورتر به ترانسفورماتور تقویت کننده. کابل AC
(2) کابل اتصال از ترانسفورماتور تقویت کننده به تجهیزات توزیع.
(3) کابل اتصال تجهیزات توزیع به شبکه برق یا کاربر.
 
3. کابل خورشیدی.
تعداد زیادی کابل DC در نیروگاه های فتوولتائیک باید در فضای باز گذاشته شوند و شرایط محیطی بد است. مواد کابل باید با توجه به مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش ، ازن ، تغییرات شدید دما و فرسایش شیمیایی تعیین شوند. استفاده طولانی مدت از کابل متریال معمولی در این محیط باعث شکنندگی غلاف کابل و حتی تجزیه عایق کابل می شود. این شرایط نه تنها مستقیماً به سیستم کابل آسیب می رساند ، بلکه خطر اتصال کوتاه کابل را نیز افزایش می دهد. در میان مدت و بلند مدت ، احتمال آتش سوزی یا صدمه به پرسنل نیز بیشتر است ، که این امر بر عمر مفید سیستم بسیار تأثیر می گذارد.
 
 
 
 
بنابراین ، استفاده از کابل ها و قطعات خورشیدی ویژه در نیروگاه های خورشیدی بسیار ضروری است. با توسعه مداوم صنعت خورشیدی ، بازار اجزای خورشیدی به تدریج شکل گرفت. در مورد کابل ها ، مشخصات مختلفی از محصولات کابل حرفه ای خورشیدی توسعه داده شده است. کابل اتصال عرضی پرتو الکترونی که اخیراً توسعه یافته است ، با درجه حرارت نامی 120 درجه سانتیگراد ، می تواند در برابر شرایط نامساعد جوی و شوک مکانیکی مقاومت کند. به عنوان مثال دیگر ، ZW Cable یک کابل خورشیدی خاص با توجه به استانداردهای بین المللی است. مدل معمول مورد استفاده کابل خورشیدی 4 میلی متری و کابل خورشیدی 6 میلی متری در محیط بیرون است. عمر مفید آن هشت برابر کابل لاستیکی و 32 برابر بیشتر از کابل PVC است. کابل ها و اجزای خورشیدی نه تنها بهترین مقاومت را در برابر باد و باران ، خوردگی اشعه ماوراء بنفش و ازن دارند ، بلکه می توانند طیف وسیعی از تغییرات دما را تحمل کنند.
 
4. مواد هادی کابل.
 
در بیشتر موارد ، کابل های DC مورد استفاده در نیروگاه های خورشیدی به مدت طولانی در خارج از منزل کار می کنند. به دلیل محدودیت در شرایط ساخت و ساز ، اتصالات اغلب در اتصالات کابل استفاده می شود. مواد هادی کابل را می توان به هسته مس و هسته آلومینیوم تقسیم کرد. کابل هسته مسی دارای ویژگی های مقاومت به اکسیداسیون بهتر از آلومینیوم ، عمر طولانی ، پایداری خوب ، افت ولتاژ کم و افت توان کم است. در ساخت و ساز ، زیرا هسته مس انعطاف پذیر است و شعاع خمش مجاز آن کوچک است ، چرخاندن و پوشیدن لوله راحت است. علاوه بر این ، هسته مس ضد خستگی است و پس از خم شدن مکرر شکستن آن آسان نیست ، بنابراین سیم کشی راحت است. در عین حال ، هسته مس از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار است و می تواند کشش های مکانیکی زیادی را تحمل کند ، که نه تنها راحتی زیادی در ساخت و تخمگذار ایجاد می کند ، بلکه شرایطی را نیز برای ساخت مکانیزه ایجاد می کند.
برعکس ، کابل هسته آلومینیومی ، به دلیل ویژگی های شیمیایی آلومینیوم ، اتصال نصب مستعد اکسیداسیون (واکنش الکتروشیمیایی) است ، به ویژه مستعد خزش ، که به راحتی منجر به خرابی می شود. کابل مسی مزایای برجسته ای در استفاده از نیروگاه های خورشیدی ، به ویژه در زمینه منبع تغذیه مستقیم کابل دارد. این می تواند میزان تصادف را کاهش داده ، قابلیت اطمینان منبع تغذیه را بهبود بخشد و ساخت ، بهره برداری و نگهداری را تسهیل کند. به همین دلیل است که کابل مسی عمدتا در منبع تغذیه کابل زیرزمینی در چین استفاده می شود.
 
5. عایق کابل و مواد غلاف.
 
در هنگام نصب ، بهره برداری و نگهداری نیروگاه خورشیدی ، ممکن است کابل در خاک زیر زمین ، در علفهای هرز و سنگها ، در لبه تیز سازه سقف ، در معرض هوا قرار گیرد و کابل ممکن است مقاومت در برابر تأثیر نیروهای مختلف خارجی اگر استحکام غلاف کابل به اندازه کافی قوی نباشد ، عایق کابل آسیب می بیند که بر عمر مفید کل کابل تأثیر می گذارد ، یا منجر به اتصال کوتاه ، خطر آتش سوزی و آسیب به کارکنان و سایر مشکلات می شود. محققان و تکنسین های کابل دریافته اند که مواد متقاطع تابش دارای مقاومت مکانیکی بالاتری نسبت به قبل از درمان با اشعه هستند. فرآیند پیوند متقاطع ساختار شیمیایی پلیمر عایق کابل و مواد غلاف را تغییر می دهد و مواد ترموپلاستیک قابل ذوب به مواد الاستومر غیر قابل ذوب تبدیل می شوند. تشعشع متقاطع به طور قابل توجهی خواص حرارتی ، مکانیکی و شیمیایی مواد عایق کابل را بهبود می بخشد.
در جریان کار ، مدار DC اغلب تحت تأثیر عوامل نامطلوب مختلفی قرار می گیرد که منجر به اتصال زمین می شود ، به طوری که سیستم نمی تواند به طور عادی کار کند. مانند اکستروژن ، تولید ضعیف کابل ، مواد عایق فاقد صلاحیت ، عملکرد عایق پایین ، پیری عایق سیستم DC یا وجود برخی نقص ها می تواند باعث اتصال به زمین یا تبدیل شدن به یک خطر پنهان برای زمین شود. علاوه بر این ، حمله یا گاز گرفتن حیوانات کوچک در محیط بیرونی نیز باعث خطای اتصال زمین DC می شود. بنابراین ، در این مورد ، به طور کلی از کابل که روکش شده و با عامل محافظت از جوندگان پوشانده شده است استفاده می شود.
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی