سیم و کابل

کاربرد، مزایا و معایب کابل کواکسیال

يكشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰، ۰۴:۵۱ ب.ظ
کابل کواکسیال و فیبر هر کدام جایگاه خود را دارند و مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند. بسته به برنامه کاربردی، ممکن است هنگام انتخاب ادغام آنها در شبکه، پاسخ "درست" یا "نادرست" وجود نداشته باشد. در واقع، سیستم های فیبر / کواکس هیبریدی می توانند مزایای هر دو را ترکیب کنند.
 
همانطور که کسب و کارها به طور فزاینده ای نسبت به هزینه آگاه می شوند و هزینه های کابل فیبر نوری و نیروی کار همچنان بالاست، متخصصان پهن باند شروع به بررسی دقیق تر راه هایی برای کاهش عملکرد بیشتر از کابل کواکسیال می کنند. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا کواکس یا فیبر برای کاربرد شما بهترین است، چند مزیت کابل کواکسیال وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید.
1. کواکس از سطوح پهنای باند بالا پشتیبانی می کند
 
وقتی صحبت از پهنای باند به میان می آید، به نظر می رسد هیچ پایانی برای افزایش اشتهای مصرف کنندگان وجود ندارد. DOCSIS®3.1 تا 10 گیگابیت در ثانیه در پایین دست و حداکثر 1 گیگابیت در ثانیه در بالادست از طریق کابل کواکسیال پشتیبانی می کند. CableLabs® در حال انجام تحقیقاتی برای گسترش فرکانس‌های کاری بالاتر از 1 گیگاهرتز فعلی به 1.8 یا 3.0 گیگاهرتز است که دریچه‌ای را برای پهنای باند بالاتر باز می‌کند.
زیتون کابل در زمینه فروش انواع سیم و کابل و کابل پاور فعالیت می کند.
درست است که فیبر از نظر تئوری دارای پهنای باند تقریبا نامحدودی است، اما بهره برداری از این پهنای باند در مقایسه با اجرای کابل کواکسیال بسیار دشوارتر و اغلب گرانتر است. موانع ناشناخته قبلی، مانند تداخل ضربان نوری (OBI)، می تواند راه حل های فیبر را با مشکل مواجه کند. Coax ذاتاً OBI رایگان است!
2. نصب کواکس آسان است
 
بیایید با آن روبرو شویم، نصب کابل کواکسیال نسبتاً آسان است و فیبر می تواند دردسر واقعی باشد. کواکس را می توان با استفاده از ابزارهای دستی ساده بدون توجه به اندازه کابل نصب کرد. فقط یک هادی وجود دارد که باید با آن برخورد کرد و آنقدر بزرگ است که به راحتی ببیند چه کار می کنید. از سوی دیگر، فیبر اغلب به تجهیزات اتصال همجوشی، تراز دقیق، محفظه‌های اسپلایس حجیم و غیره نیاز دارد.
 
در خانه، کابل کواکسیال می تواند به راحتی توسط صاحب خانه تقسیم و گسترش یابد. در حال حاضر، دستگاه های متصل دارای ورودی / خروجی RF (فرکانس رادیویی) هستند، نه نوری، بنابراین نیازی به تبدیل رسانه با هزینه بالاتر نیست. کابل کواکسیال آسیب دیده بدون نیاز به اتصال فیوژن و محفظه اتصال به راحتی تعمیر و ضد آب می شود.
3. مکان یابی کواکس آسان است
 
اغلب لازم است کابل مدفون در زمین یا پشت دیوارها قرار گیرد. از آنجایی که کابل کواکسیال فلزی است، به راحتی می توان یک تون ژنراتور را به محافظ متصل کرد و کابل را پیدا کرد. از سوی دیگر، فیبر نارسانا است و مکان یابی آن بسیار دشوار است. برای جلوگیری از حفاری گران قیمت و آسیب‌های تصادفی، برخی از کابل‌های فیبر دارای سیم تعبیه‌شده برای ارائه قابلیت تونینگ هستند – اما هدف دیگری ندارند. کابل کواکسیال به این چمدان نیاز ندارد.
4. کواکس می تواند قدرت را فراهم کند
 
دستگاه های الکترونیکی برای کارکردن به برق نیاز دارند و کابل های کواکسیال می توانند این نیرو را تامین کنند زیرا فلزی هستند. از طرف دیگر کابل های فیبر نارسانا هستند و نمی توانند نیروی الکتریکی را تامین کنند. به عنوان مثال، مودم‌های مجهز به شبکه می‌توانند سرویس تلفن اینترنتی بالقوه نجات‌دهنده را در هنگام قطع برق یا آتش‌سوزی محلی به کار خود ادامه دهند.
5. کواکس ناهموار است
 
اتفاقات بدی رخ می‌دهد و کابل‌های کواکسیال در برابر برش، له شدن و خم شدن مقاومت بالایی دارند. الیاف نازک مو به راحتی شکسته می شوند، بنابراین باید دارای اعضای قوی، ژل، نخ، زره و غلاف در اطراف خود باشند تا در برابر شکستگی یا خم شدن میکرو مقاومت کنند.
کابل های خط انتقال یا شبکه برای اتصال سیستم هایی که نیاز به انتقال سیگنال از یک نقطه به نقطه دیگر دارند استفاده می شود. انواع مختلفی از کابل وجود دارد که برای اهداف متفاوتی طراحی شده اند. انتخاب نوع صحیح کابل برای یک شبکه یا سیستم به معنای کارایی بیشتر است و کابل های اشتباه انتخاب شده به معنی انتقال ضعیف و از دست دادن قابل توجه سیگنال و در نتیجه نتایج ضعیف است. عوامل مختلفی مانند محیط اطراف، فاصله، پهنای باند و ظرفیت نقش مهمی در انتخاب نوع کابل مناسب دارند.
 
کابل های کواکسیال سیگنال ها را در حالت TEM الکترومغناطیسی عرضی انتقال می دهند. کاربرد آن از ارتباط داده، ویدیو و صدا متفاوت است و طیف وسیعی از ابزارهای آن باعث شده است که این کابل ها برای اکثر مردم منظره ای آشنا باشند.
 
طراحی کابل عمدتاً مزایا و محدودیت های آن را دیکته می کند. کابل های کواکسیال به طور خاص برای به حداقل رساندن تداخل خارجی طراحی شده اند زیرا تمام لایه های سیم که روی یکدیگر پیچیده شده اند یک محور مشترک دارند. یک کابل کواکسیال بسته به کاربرد مورد نظر می تواند ضخامت متفاوتی از هادی، محافظ و پوشش محافظ داشته باشد. کابل های کواکسیال با کیفیت خوب، مقاوم در برابر آتش و ضد آب هستند.
مزایای
کمترین تداخل، عملکرد بهتر - کابل کواکسیال در مقایسه با جفت پیچ خورده کمتر در معرض تداخل EMI یا RFI است. عملکرد محافظ برای جلوگیری از هرگونه تداخل در اطراف در طول انتقال سریع سیگنال است، بنابراین کیفیت سیگنال به خطر نیفتد. این بدان معناست که کابل‌های کواکسیال نرخ انتقال بالاتری را ارائه می‌کنند و بهترین عملکرد را برای انتقال‌های مسافت کوتاه‌تر دارند.
 
طیف فرکانس وسیع تر - کابل های کواکسیال در مقایسه با جفت پیچ خورده قادر به انتقال طیف فرکانسی بسیار بزرگ تری هستند.
 
عایق قوی - کابل های کواکسیال به شدت عایق هستند که مشکل نشتی سیگنال را کاهش می دهد و در یک سیستم ایده آل به هیچ وجه نباید نشتی وجود داشته باشد.
 
نصب آسان کم هزینه – کابل های کواکسیال هزینه کمتری نسبت به فیبر نوری دارند. همچنین نصب آنها بسیار آسان است زیرا فرآیند پیچیدگی کمتری دارد، سیم ها قابل خم شدن و منبسط شدن هستند.
 
دوام - کابل های کواکسیال سبک وزن هستند و در عین حال بادوام تر و طولانی تر هستند، بنابراین تعمیرات کمتری مورد نیاز است. تعمیرات در صورت نیاز به دلیل قیمت ارزان هزینه کمتری دارد. این امر شانس تجربه هرگونه خرابی را کاهش می دهد و همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد.
معایب
نشتی در نقطه اتصال - کابل های کواکسیال نشتی سیگنال را در نقطه اتصال تجربه می کنند. متداول ترین رابط مورد استفاده برای وسایلی مانند تلویزیون، کانکتور F است.
 
انتقال ضعیف از راه دور - کابل های کواکسیال برای انتقال از راه دور به دلیل از دست دادن قابل توجه داده در فاصله طولانی مناسب نیستند.
امنیت – دسترسی غیرمجاز به سیگنال ها یک مشکل است زیرا کابل ها به راحتی قابل ضربه زدن هستند و نصب اسپلیتر یا T-Joint بسیار آسان است.
 
کاربرد
کابل‌های کواکسیال به دلیل بهترین انتقال برای مسافت‌های کوتاه‌تر اما از دست دادن سیگنال برای مسافت‌های طولانی‌تر، کاندیدای ایده‌آل برای مصارف خانگی و اداری هستند. کابل های کواکسیال برای اتصال فرستنده به یک آنتن و سیستم شبکه در داخل ساختمان، مانند اتصالات دوربین مدار بسته، اینترنت، تلویزیون و اتصالات تلفن استفاده می شود. اغلب کابل های کواکسیال توسط ارائه دهندگان خدمات مخابراتی مانند تلویزیون کابلی و اتصال به اینترنت استفاده می شود.

 

  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی