سیم و کابل

تفاوت بین فیبر نوری و کابل کواکسیال

چهارشنبه, ۱ دی ۱۴۰۰، ۰۳:۱۰ ب.ظ
 
فیبر نوری در مقابل کابل کواکسیال رایانه ها و سایر دستگاه های الکترونیکی داده ها را به شکل سیگنال و با استفاده از یک رسانه انتقال از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می کنند. رسانه های انتقال را می توان اساساً به دو نوع هدایت شونده و غیر هدایت شونده طبقه بندی کرد.
 
رسانه هدایت‌نشده یک ارتباط بی‌سیم است که با استفاده از هوا به‌عنوان رسانه، امواج الکترومغناطیسی را حمل می‌کند و همچنین در خلاء می‌تواند داده‌ها را بدون نیاز به رسانای فیزیکی منتقل کند. رسانه های هدایت شونده برای انتقال سیگنال ها مانند سیم به یک رسانه فیزیکی نیاز دارند. رسانه های هدایت شونده به سه طریق کابل جفت تابیده، کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری طبقه بندی می شوند. این مقاله تفاوت بین فیبر نوری و کابل کواکسیال را به شما توضیح می دهد.
 
اساساً فیبر نوری یک رسانه هدایت شده است که سیگنال ها را از یک دستگاه به دستگاه دیگر به شکل نور (شکل نوری) منتقل می کند. در حالی که کابل کواکسیال سیگنال ها را به شکل الکتریکی منتقل می کند.
 
محتوا: فیبر نوری در مقابل کابل کواکسیال
چارت مقایسه
تعریف
تفاوت های کلیدی
مزایا و معایب فیبر نوری
مزایا و معایب کابل کواکسیال
نتیجه
برای خرید کابل برق کامپیوتر و سیم ارت خشک از فروشگاه زیتون کابل کلیک کنید.
اساس مقایسه کابل کواکسیال فیبر نوری
انتقال اولیه سیگنال به صورت نوری (شکل نور) است. انتقال سیگنال به صورت الکتریکی است.
ترکیب کابل شیشه و پلاستیک پلاستیک، فویل فلزی و سیم فلزی (معمولاً مسی).
تلفات در کابل پراکندگی، خمش، جذب و تضعیف. از دست دادن مقاومتی، تشعشعی و دی الکتریک.
راندمان بالا پایین
هزینه
بسیار گران است
ارزان تر
اثر خمشی می تواند بر انتقال سیگنال تأثیر بگذارد. خم شدن سیم بر انتقال سیگنال تأثیر نمی گذارد.
سرعت انتقال داده 2 گیگابیت بر ثانیه 44.736 مگابیت بر ثانیه
نصب کابل سخت و آسان
پهنای باند ارائه شده
خیلی بالا
نسبتا بالا
میدان مغناطیسی خارجی کابل را تحت تاثیر قرار نمی دهد. کابل را تحت تاثیر قرار می دهد
مصونیت صوتی متوسط ​​بالا
قطر کابل کوچکتر بزرگتر
وزن کابل سبک تر نسبتاً سنگین تر است
تعریف فیبر نوری
همانطور که قبلا ذکر شد فیبر نوری نوعی رسانه هدایت شونده است. از شیشه، سیلیس و پلاستیک تشکیل شده است که سیگنال ها به شکل نور منتقل می شوند. فیبر نوری از اصل بازتاب داخلی کلی برای هدایت نور در کانال استفاده می کند. ترکیب ساختاری یک فیبر نوری شامل یک شیشه یا سیلیس ذوب شده فوق خالص است که توسط روکشی از شیشه یا پلاستیک با چگالی کمتر احاطه شده است. روکش با یک بافر شل یا محکم پوشیده شده است تا از رطوبت محافظت کند. در نهایت، کل کابل توسط یک پوشش بیرونی ساخته شده توسط موادی مانند تفلون، پلاستیک یا پلاستیک فیبری و غیره محصور می شود.
 
چگالی دو ماده به گونه‌ای حفظ می‌شود که پرتو نوری که از هسته عبور می‌کند به جای اینکه به درون آن شکسته شود، از روکش منعکس می‌شود. در فیبر نوری اطلاعات به شکل یک پرتو نور به صورت دنباله ای از فلاش های روشن و خاموش کدگذاری می شود که نشان دهنده 1 و 0 است. کابل فیبر نوری فیبر نوری از شیشه تشکیل شده است و ظریف است که نصب آن را دشوار می کند. ریپیتر بسته به نوع فیبر در فاصله 2 تا 20 کیلومتری قرار می گیرد. دو نوع فیبر نوری چند حالته و تک حالته وجود دارد. فیبر چند حالته دارای دو تغییر است، شاخص پله و فیبر شاخص درجه بندی شده. از LED و لیزر می توان به عنوان منبع نور کابل نوری استفاده کرد.
 
تلفات
در کابل فیبر نوری، اتلاف انرژی زمانی اتفاق می‌افتد که نور از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود که به عنوان تضعیف شناخته می‌شود. تضعیف زمانی ایجاد می شود که پدیده زیر جذب، پراکندگی، خمش و پراکندگی شود. تضعیف بستگی به طول کابل دارد.
 
جذب - شدت نور با حرکت به انتهای فیبر به دلیل گرم شدن ناخالصی‌های یونی کم‌تر می‌شود و به عنوان جذب انرژی نور شناخته می‌شود.
پراکندگی - وقتی سیگنال در امتداد فیبر می رود، همیشه یک مسیر خاص را دنبال نمی کند، این باعث می شود که به شدت اعوجاج شود.
خم شدن - این اتلاف به دلیل خم شدن کابل رخ می دهد و دو حالت ایجاد می کند. در حالت اول، کل کابل خم شده است که بازتاب بیشتر نور یا از بین رفتن روکش را محدود می کند. در حالت دوم، فقط روکش اندکی خم شده و در نتیجه انعکاس غیر ضروری نور در زوایای مختلف ایجاد می شود.
پراکندگی - اتلاف به دلیل چگالی مواد میکروسکوپی متفاوت یا در حضور چگالی های نوسان ایجاد می شود.
تعریف کابل کواکسیال
کابل کواکسیال سیگنال ها را به شکل الکترون، برق ولتاژ پایین منتقل می کند. از یک هادی (معمولاً مس) که در مرکز یا هسته قرار گرفته است، ساخته شده است که توسط یک غلاف عایق احاطه شده است. غلاف همچنین در یک هادی بیرونی یک نوار فلزی، فویل یا ترکیبی از این دو قرار دارد. پوشش فلزی خارجی به عنوان محافظی در برابر نویز عمل می کند و مدار را به عنوان رسانای دوم تکمیل می کند. کابل کواکسیال هادی فلزی بیرونی نیز در یک پوشش پلاستیکی برای محافظت از کل کابل محصور شده است. کابل کواکسیال جایگزین مناسبی برای کابل اترنت است. کابل های کواکسی بیشتر در تلویزیون کابلی برای توزیع سیگنال های تلویزیون استفاده می شوند.
 
تلفات
تلفات برق تولید شده توسط کابل کواکسیال با عبارت تضعیف ابداع می شود و می تواند تحت تأثیر طول و فرکانس کابل باشد، تضعیف می تواند با افزایش طول افزایش یابد. همچنین تلفات مختلفی مانند تلفات مقاومتی، تلفات دی الکتریک و تلفات تشعشعی ایجاد می شود.
 
تلفات مقاومتی - به دلیل مقاومت هادی ها ایجاد می شود و جریان جریان تولید گرما می کند. اثر پوستی ناحیه واقعی را که جریان جریان دارد محدود می کند، اما افزایش فرکانس به تدریج آن را آشکارتر می کند. از دست دادن مقاومتی به عنوان ریشه مربع فرکانس گسترش می یابد. برای غلبه بر تلفات می توان از هادی های چند رشته ای استفاده کرد.
تلفات دی الکتریک - همچنین تلفات عمده دیگری است که به دلیل افزایش فرکانس ایجاد می شود، اما برخلاف تلفات مقاومتی به صورت خطی افزایش می یابد.
اتلاف تشعشعی - تلفات تشعشعی کمتر از تلفات مقاومتی و دی الکتریکی است که می تواند در زمانی که کابل بافته بیرونی ضعیفی دارد ایجاد کند. تابش قدرت منجر به تداخل می شود که در آن سیگنال ها می توانند در نقطه ای وجود داشته باشند که نیازی به آنها نیست.
تفاوت های کلیدی بین فیبر نوری و کابل کواکسیال
فیبر نوری سیگنال ها را به صورت نوری حمل می کند در حالی که کابل کواکسیال سیگنال را به شکل الکتریسیته حمل می کند.
کابل فیبر نوری از فیبر شیشه ای و پلاستیک ساخته شده است. در مقابل، کابل کواکسی از سیم فلزی (مسی)، پلاستیکی و توری فلزی ساخته شده است.
فیبر نوری نسبت به کابل کواکسی کارآمدتر است، زیرا ایمنی نویز بالاتری دارد.
کابل نوری گرانتر از کابل کواکس است.
اثر خم شدن کابل در مورد فیبر نوری منفی است. در مقابل، کابل کواکسیال تحت تأثیر خمش قرار نمی گیرد.
فیبر نوری پهنای باند و سرعت داده بالایی را فراهم می کند. برعکس، پهنای باند و نرخ داده ارائه شده توسط کابل کواکسی نسبتاً زیاد اما کمتر از کابل نوری است.
کابل کواکسیال را می توان به راحتی نصب کرد در حالی که نصب کابل نوری نیاز به تلاش و مراقبت بیشتری دارد.
فیبر نوری سبک است و قطر کمی دارد. برعکس، کابل کواکسیال سنگین تر است و قطر زیادی دارد.
 
مزایا و معایب فیبر نوری
مزایای
 
مقاومت در برابر نویز - از آنجایی که کابل فیبر نوری از نور به جای برق استفاده می کند، نویز مشکلی نیست. نور خارجی احتمالاً می تواند تداخل ایجاد کند، اما قبلاً توسط ژاکت بیرونی از کانال مسدود شده است.
تضعیف کمتر - فاصله انتقال به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از هر رسانه هدایت شونده دیگری است. در کابل فیبر نوری، سیگنال می تواند مایل ها بدون نیاز به بازسازی اجرا شود.
پهنای باند بالاتر - کابل فیبر نوری می تواند پهنای باند بالاتری را حمل کند.
سرعت - سرعت انتقال بالاتری را فراهم می کند.
معایب
 
هزینه - فیبر نوری گران است زیرا نیاز به تولید دقیق دارد و منبع نور لیزر هزینه زیادی دارد.
نصب و نگهداری - یک هسته ناهموار یا ترک خورده فیبر نوری می تواند نور را پخش کند و سیگنال را متوقف کند. تمام اتصالات باید کاملاً صیقلی، تراز و محکم شوند. از ابزارهای غیر پیچیده برای برش و چین دادن استفاده می کند که نصب و نگهداری آن را دشوارتر می کند.
شکنندگی - الیاف شیشه ظریف تر از سیم است و به راحتی شکسته می شود.
 
مزایا و معایب کابل کواکسیال
مزایای
 
ویژگی های فرکانس - کابل کواکسیال در مقایسه با کابل جفت تابیده دارای ویژگی فرکانس بهتری است.
حساسیت به تداخل و تداخل - به دلیل ساختار متحدالمرکز کابل، کمتر مستعد تداخل و تداخل است.
سیگنالینگ - کابل کواکس از سیگنال دهی آنالوگ و دیجیتال پشتیبانی می کند.
هزینه - ارزان تر از فیبر نوری است.
معایب
 
مسافت طی شده توسط سیگنال - هنگامی که دستگاه های ارتباطی در فاصله طولانی تری قرار می گیرند، برای هر کیلومتر یک تکرار کننده لازم است.
 
نتیجه گیری
فیبر نوری از نظر سرعت انتقال داده، مقاومت در برابر نویز و تداخل، ابعاد، پهنای باند، تلفات و غیره نسبت به کابل کواکسیال کارآمدتر است. در کابل
 
منبع: https://techdifferences.com/difference-between-optical-fibre-and-coaxial-cable.html
  • طراحی سایت طراحی سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی